FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Folkmusik under 1800-talet   

Bild 8. Polska ur Damernas Musikblad. (1902)

Av de tre olika s.k. folkrörelserna, frikyrkorörelsen, nykterhetsrörelsen och arbetarrörelsen, kom de två förstnämnda att ställa sig helt fientliga till en musik som förknippades med dans, hor och superi, medan den sistnämnda kan sägas ha varit mer neutral. För arbetarrörelsen var det borgerliga bildningsarvet centralt, medan folkmusikkulturen på många sätt var symbolen för det lämnade bondesamhället. Detta kommer att visa sig senare under 1900-talet i motsättningen mellan stads- och landskulturernas olika musikprofiler.
Kraften och intresset för att återskapa och bevara svensk folkkultur låg fortfarande hos den del av borgerskapet som hade ett historiskt intresse och anknytningar till landsbygdsmiljön. Folkkulturen var för många av dem ett "Atland", som till största delen sjunkit i havets djup, men på vars resterande holmar man skulle bygga en rekonstruerad allmogekultur med låt och visa. Det är inte första gången detta sker i musikhistorien.

Var är folket som blåste i djurhorn 
och förkastade pipa och flöjt? 
Var är han som ett råmande tjurhorn 
sist bland spelmän till tävlan har höjt? 
Var är skalden från myrar som gulna 
av de ödsliga hjortronens skörd, 
och från heden, den höstliga, mulna, 
av den löpande branden förstörd? (not 24)

Folkmusik under 1800-talet  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats