Folkmusik under 1800-taletMen först efter 1810 uppstår det stora foIkvise- och
f'olkmusikintresset i Sverige, då den gustavianska erans historiska
smakdomare mist säte och stämma i den svenska vitterheten. "NATIONAL-MUSIK. En sådan musik eller sång, som allmännast brukas af en viss Nation, samt tilhör des karakter och des lynne ... Man bör således skilja Provinsial-toner ifrån National-musik. Dalkars-Wisan är äfven en sådan, och liksom flere Provinsers utur Moll; men det blir ändå svårt at neka, det den genuina Svenska National-musiken varit utur Dur. Ty om man någorlunda vil hafva avseende på trakterne kring Sigtuna och Upsala, der Upsviarnes rätta hemvist varit, så finner man dem ännu i dag äga sina mästa melodier och dansar med hufvudtonen i dur." (not 9) Envallson inleder 1800-talets många spekulationer kring folkmusiken,
dess ursprung, miljö och särart. Denna litteratur består av en
blandning av patriotism, djupaste vördnad inför folkvisan och
folkmelodin som antikvariskt föremål, som uttryck för folkets enkla
renhet eller som estetiskt njutningsobjekt. I förgrunden står också
en diskussion hur man skall kunna förvandla dessa ur folkdjupet
hämtade melodier till herrskapsromans och klaverpolska. Det finns
också en strimma av begynnande vetenskaplig analys, färgad av tidens
ideströmningar, bl.a. göticismen. "Deremot tillåta de gamla visorna, både genom sin natur och ett redan gällande bruk, instrumental-ackompagnement, och jag har gifvit ett sådant, i den tanke att ett ackompagnement, rätt behandladt, skulle kraftigare utveckla den originella karakteren af sången. Dertill fordras åter att strängt hålla sig vid den grundsats, att ingen ton må i ackompagnement förekomma, som ej hör till sångens egna naturliga skala." (not 10) |