Snart dyker också frågan upp vad man skall ta med vid insamling av
folkvisor och vad man skall lämna därhän. Denna fråga är i många
avseenden central, inte minst därför att man hos olika samlare i olika
tider kan avläsa olika ideal. Pastorsadjunkten Levin Christian Wiede
(1804-1882) svärmar romantiskt för folkvisan i alla dess former i sina
uppmaningar till folkvisesamlande kolleger. Men i praktiken
var han själv inte på långa vägar lika tolerant. I kommentaren till
visan "En krigsman så bold" (not 12) skriver Wiede:
"Wisans återstående fyra versar kunna icke här återgifvas, såsom
innehållande idel grofheter." (not
13)
Men det fanns också andra betänkligheter än de som utgick från en
borgerlig prydhet. De nytillkomna visorna var "drafvel och
uselheter" som spreds med dalkullor och annat lösdrivande folk. De
borde enligt bl.a. Wiede bekämpas med billiga tryck av goda, äldre
visor. Det var enligt Wiede inte tillräckligt att enbart
"litteratörer ex professo" med ekonomiska möjligheter
införskaffade Arwidssons fornsånger o.d. och fick ensamrätten till vår
nationalskatt. Nej, det var viktigt att hitta spridningsvägar till de
breda folklagren.
Angreppet på de nya visorna kunde också ta sig högstämda poetiska
former. I recensionen av Svenska fornsånger skriver Erik Gustaf
Geijer:
"Det finns
en gedigenhet och renhet, lik Diamantens watten, som ej låter sig
härmas." Denna renhet utgör en motsats till "det
rännstensflöde, som nu öfwersvämmer Swealand". (not
14)
Man frågar sig hur insamlarna betraktade dessa människor som spelade
och sjöng för dem. Det förefaller som om insamlarna ofta var djupt
imponerade av enskilda personer, deras minne, musikalitet etc., men såg
dem som undantagsmänniskor bland en i övrigt rå och obildad allmoge.
När den första samlingen med instrumentallåtar, Traditioner av
svenska folkdansar (1814), utges av Olof Åhlström (1756-1835) (se
kap. 2) ursäktar han sig med att harmonien "tillegnas dem som ej
sjelfva ega färdighet nog att sätta den". Ackompanjemang måste det
således vara i en eller annan form! I debatten kring utgåvan kritiseras
Åhlström för urvalet i vilket även ingår polskor "af en ny och
dålig komposition". Det är en parallell till Geijer:
rännstensvatten av modern härtappning smutsar det gamla ädla
diamantvattnet. Haeffner är mycket kritisk mot Ahlström och ger honom en
ordentlig känga för hans nottryckarmonopol, som ger honom andra
ekonomiska förutsättningar att även ge ut folkmusik. Detta är den
första signalen att det börjar lukta pengar om folkvisan och låten.
Åhlström är tydligen inte heller skickad att harmonisera, enligt
Haeffner. Haeffner anser det inte ens "nödigt att förnöta tid och
papper med uppräknandet af de otaliga felen emot Harmonien i dessa
dansar". (not
15)
|