FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Folkmusik under 1800-talet   


Bild 6. Melodin till Du gamla Du fria med originaltext publicerad i Runa 1865. Texten "Du gamla Du fria" trycktes i samma årgång av Runa. Omkring 1858 ändrade Dybeck texten från "friska" till 'fria". 

Så fjärmas folkmusiken alltmer från den ursprungliga miljön - där den förstås lever vidare, ännu ett tag opåverkad av utvecklingen inom den borgerliga musikmiljön - och går in i varumarknad och upp på konsert­­estraden. För att något närmare belysa denna utveckling skall vi följa en linje från Envallsons Nationalmusik till Richard Dybecks berömda aftonunderhållningar med nordisk folkmusik.
Den svenska nationalismen tar sig även uttryck i ett framhävande av den svenska folkmusiken såsom unik och överlägsen (1850):

"Varje sansad och ärlig man måste, efter tagen kännedom om den europeiska folkmusiken, tillerkänna den svenska främsta rummet. Den står närmast naturen, en sublim natur."(not 16)

I sin iver att lansera folkmusiken kommer Dybeck i motsättning till den borgerliga musikmiljö, som han ville berika med en äkta naturmusik (1844):

"Här (sommaren i Dalarna) uppfattade jag levande, verklig naturmusik - annat än inlärda, döende traditioner, och upprann så tanken att låta dessa toner, om än ofullkomligt, ljuda i konsertsalen. Min första aftonunderhållning med nordisk folkmusik gavs i Stockholm i november samma år (1843). Förberedelserna voro besvärliga. Hemliga och uppenbara motståndare: båda Berwaldarne, Randel, Lindblad m.fl. Men segern blev den gången min. Den sköna Mathilda Ebeling uppträdde nu för första gången och hänförde. Strandberg vann bifall för Sången till Norden . . . Jag sjöng Thorm, Kolbrunarskalds sång och en färöisk folkvisa, vilken sistnämnda icke slog an. Stort tillopp. Konserten förnyades i början av 1845, i konungens och drottningens närvaro." (not 17)

Folkmusik under 1800-talet  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats