FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Folkmusik under 1800-talet   

Bild 1 :7. Christina Nilsson som Ofelia i Hamlet 1868. I operan ingick Näckens polska. Christina Nilsson gjorde stor succé med sin tolkning på Parisoperan. Se Nils-Olof Franzen, Christina Nilsson. En svensk saga, Sthlm 1976, s. 145. Foto: Smålands museum.

Under senare hälften av 1800-talet är folkmusiken i pianoarrangemang en etablerad del av det borgerliga hemmusicerandet. En annons ur Svensk Musiktidning 1881, nr 22:

"På Huss & Beers förlag har utkommit: 
20 Original-Polskor 
från Gestrikland, 
behandlade för Piano 
af 
Gustaf Stolpe 
Pris: 1 kr 50 öre

I sitt företal till det intressanta verket yttrar utgifvaren 'Dessa polskor utgifvas icke i egenskap av dansar, det de fordom varit, nemligen högtidliga s.k. Brudpolskor .. utan såsom små melodiska musikstycken - ett litet bidrag till vår nationella folkmusik. "

I musikbilagorna till Svensk Musiktidning (1881-1913) och till Damernas Musikblad (1901-1913) finns gott om sådana instrumentalpolskor, arrangerade för piano som ett slags lantligt pittoreska inslag i salongs­musikens småborgerliga värld.
När de akademiska folkdanslagen började sitt verksamhet stod ofta någon pianomamsell för musiken. Många utvecklade en utomordentlig skicklighet i att följa dansarna. Pianomamsellernas spelstil och tolkning av tempi och rytmer har säkert betytt åtskilligt för den svenska folkdansens utformning.
Under senare hälften av 1800-talet sker djupgående förändringar i det svenska samhället. Fyraståndsriksdagen får 1866 ge plats för en tvåkammarriksdag som motsvarar den borgerliga demokratins krav på järnlikhet för de besuttna och intellektuella. Medborgarrätt kom som bekant att heta pengar ända fram till 1909. Kvinnorna fick vänta på sin röstritt fram till 1918. Den nya tiden medförde ökade kommunikationer, inflyttning till städerna, och en folkupplysning genom införandet av den obligatoriska folkskolan 1842.
Folkliga ideologier spreds i arbetarrörelsens, nykterhetsrörelsens och frikyrkorörelsens skepnader. Allt detta påverkar folkmusikens historia i allra högsta grad.
Men också en ny typ av medvetenhet börjar växa fram om folkmusikens miljö och livsvillkor. Redan tidigt under 1800-talet hade insamlare och folkmusikkännare allmänt beklagat hur den nya tidens "drafvel och uselheter" fördärvat traditionsarvet. Nu försöker man identifiera och ringa in de olika fientliga krafterna:

"Folkets sång har tystnat! Den moderna kulturen, som i våra dagar genom ångan brutit sig fram i de mest aflägsna landsbygder, har visserligen i mångt och mycket röjt väg för framåtskridande och utveckling, men med den har äfven kommit en viss realistisk äfvlan, som blott i förvärfvsbegäret ser livets enda mål." (not 23)

Det är tonsättaren Gösta Geijer (1857-1915) som ger denna pessimistiska bild 1895. Industrialismen och den expanderande kapitalismen är således en av orsakerna till att "folkvisan, den innerliga, naturfriska känslans tolk" har försvunnit. Men Geijer nekar inte till att den nya tiden även inneburit "framåtskridande och utveckling".
I diskussionerna om och kring folkskolans tillblivelse fanns olika skiljelinjer beträffande dess roll för folkkulturens bevarande. Läskunnighet och medvetenhet kunde innebära en fara för traditionerna. Å andra sidan kunde man ju genom folkskolan sprida det gamla traditionsarvet.
Folkskolans roll som "folkbildare" för såväl fattig som rik har sannolikt överdrivits. De försök som gjordes att inom skolans ram föra folklig visa och kultur vidare var dessutom alltför svaga och sporadiska för att kunna förankra en allmän känsla för ett nationellt kulturarv. Därvid skiljer vi oss från bl.a. våra nordiska grannländer.

Folkmusik under 1800-talet  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats