När det vid 1800-talets början blev på modet bland akademikerna att
intressera sig för den svenska folkvisan kom mycket av intresset att
koncentreras till Östergötland. Bröderna Wallman - prästsöner från
Östergötland lämnade många visuppteckningar efter sig och de stod
också i kontakt med en annan stor samlare, L. F. Rääf
- Ydredrotten.![]() ![]() ![]() "... klagar nu att hennes röst ej är så klar som i ungdoms dagarne och hennes bröst börjar bli tungt och ofta i synnerhet om vintrarne krassligt." Ekonomiskt hade familjen det inte särskilt bra enligt. Rääf:
"Hon saknar all slags förmögenhet och lefver af handaslögder -
af spinnand och väfvande m.m.". Detta sedan mannen blivit
avskedad. "Af lekar har hon stort förråd - också samla sig efter hennes egen berättelse ungdomen på Slaka backen och negden omkring (som är starkt befolkad och bebygd) hos henne om Söndagarne då hon sjunger sina lekar för dem att de dansa och leka långt på quällarne." . . . 'Jag har glömt att hon äfven har ett stort förråd af gamla sagor som hon gärna berättar" ... "Hon har det lyckligaste minne och kan ännu fragmenter af ganska många visor som hon erinrar då man kommer att nämna dem ..." (not 36) De uppteckningar (not 37) som finns bevarade efter Greta Naterberg omfattar drygt 40 visor fördelade på 25 ballader, 2 lyriska visor, ett 10-tal danslekar, 5 vagg- och vallvisor. Hur pass representativa dessa siffror är för hennes repertoar är omöjligt att säga. Om vi utgår från att hon kunde 25 ballader för det var ju ballader som upptecknarna i första hand pumpade henne på - så tyder det på en ansenlig visrepertoar över huvud taget (jfr Bröms Gyllenmärs och Svea Jansson). Och som framgick av Rääfs beskrivning kunde Greta Naterberg många sång- och danslekar - säkert fler än de som blev upptecknade. |