Bland landsmålsföreningarnas medlemmar var samlandet nästan allmänt.
Många utförde uppteckningsarbete med stundens uppblossande engagemang,
andra med samvetsgrann noggrannhet under en längre tid. Till den senare
kategorin hörde August Bondeson (1854-1906), medicinstuderande, när
han mötte folklivssvärmeriet i landsmålsföreningarnas hägn.
Bild
7. August Bondeson (1854-1906) i livfull pose i fotoateljén 1880.
Förmodligen är detta Bondesons kostymering för landsmålsframträdandena.
Dräkten hemifrån, fiolen mot bröstet och glimten i ögat!
Bondeson samlade visor och andra folkminnen i sina halländska
hemtrakter, men framträdde också flitigt med sitt material. Iklädd
folkdräkt eller andra bondska plagg berättade han historier, sjöng och
spelade fiol.
August Bondesons tryckta vissamling Visbok - Folkets visor sådana de
leva och sjungas ännu i vår tid (1903) markerar en delvis ny syn på
den folkliga musikutövningen. "Det viktigaste villkoret för utgivandet av
folkets visor är att lämna dem sådana, de verkligen erhållits. Även det
kortaste fragment äger sitt värde, då det återgives äkta med sin melodi.
Det duger ej att med flera brottstycken av samma visa söka hopflika en
komplett dylik. Den blir i alla fall förvanskad ... Knappast bror eller
syster, ännu mindre föräldrar och barn sjunga, om de en tid varit skilda,
sin visa alldeles lika. Därföre är det ock av vikt att angiva personen,
som lämnat visan",
(not 16) skriver Bondeson i förordet. Det är åsikter man
får leta förgäves efter i Geijer-Afzelii, Arwidssons, Dybecks m.fl. tidiga
utgåvor.
I Bondesons Visbok är visorna uppställda efter sångarna, vilka presenteras
med namn, yrke och hemort. Läsaren får härigenom en uppfattning om varje
enskild sångares person och repertoar. Bondeson har heller inte väjt för
nyare visor. Detta ökar ytterligare trovärdigheten i repertoarbilden.
August Bondeson är den förste som i en tryckt utgåva ger konturerna av
traditionsbäraren som person. I jämförelse med de äldre tryckta
samlingarna kan vi iaktta en klar förändring, som inte är någon
tillfällighet. För pionjärerna var folkvisan en anonymt skapad yttring,
som de mera av en slump mötte ur en samtida medmänniskas mun. Folket man
ägnade sig åt var en stor massa - inte en samling individuella
personligheter.
Invid visorna i böckerna meddelas till en början aldrig ursprungsort, än
mindre person. De första försöken till precisering av härkomst är diffusa
- visan eller låten anges stamma från "Närke" eller "Norrland". Vid
1800-talets mitt noterar Richard Dybeck i sina utgåvor de aktuella
socknarna. Sångarna och spelmännen är ännu ointressanta som individer.
Folkmusiken lever anonymt, fastän i kända bygder.
Sakta tonar Herders folkvisebegrepp bort hos samlare och utgivare. I
stället sätts traditionsbäraren allt mer i centrum - och denne ges drag av
konstnär enligt det borgerliga konstnärsidealet. |