Det främsta exemplet på detta framhållande av traditionsbäraren är
Svenska låtar (1922-1940), svensk folkmusiks största och viktigaste
källpublikation. I Svenska låtar, som gavs ut häftesvis efter landskap
från Skåne till Jämtland, presenteras enskilda spelmän och deras melodier.
Vi kan läsa omfattande kommentarer om spelmannens liv och låtar. Vi kan
t.o.m. bese honom i fotograferat skick, ofta uppställd på någon
spelmansstämma eller på Skansen med Högloftets fjällpanel som trygg
bakgrund.
Bild
8. Sörmlandsspelmannen Anders Andersson, Lästringe, har porträtterats för
Svenska låtar. Fotot är taget utanför Högloftet på Skansen i Stockholm,
troligen i samband med någon spelmansstämma där. Spelmannen bär "civila"
kläder av då modernt snitt. Det står som en påminnelse om folkdräktens
förändrade status. I dag används den huvudsakligen som ett
representationsplagg för hembygden i högtidliga sammanhang. I början av
seklet ansågs den traditionella klädseln omodern och alltför avslöjande om
bärarens lantliga hemvist. Foto: Nordiska Museet.
Svenska låtar utgör i själva verket en massiv hyllning till den
individuella skickligheten och skaparkraften. Låtarna spåras bakåt till
kända spelmän så långt det är möjligt. Spelmännens läromästare anges
noggrant - likt uppgifter om stora konsertsångares sånglärare i
operahusens programblad. Av "folket" som grå massa finns inte mycket kvar.
Svenska låtar var huvudsakligen en skapelse av den skånske juristen
Nils Andersson (1864-1921). Som medlem av Skånska landsmålsföreningen
i Lund började han samla instrumentalmelodier under 1880-talet, först i
Skåne, senare i andra delar av landet. Hans tidigaste skånska
uppteckningar publicerades 1889 av föreningen under titeln Skånska
melodier.
Bild
9. En av de sällsynta bilderna av Nils Andersson (1864-1921) i färd med
att teckna upp låtar. Spelmannen är Gössa Anders Andersson från Orsa.
Fotot är sannolikt taget 1921 i Stockholm. Lägg märke till Nils Anderssons
flöjt på bordet. Med hjälp av detta instrument utförde han alla sina
uppteckningar. Foto: Musikmuseet.
Under vårt sekels första år föddes hos Nils Andersson idén om ett
landsomfattande bokverk med spelmansmelodier och han började genast söka
medarbetare. Andersson avled emellertid strax innan det första häftet var
färdigt. Redigeringen och det återstående uppteckningsarbetet anförtroddes
åt en av hans medhjälpare, Olof Andersson (1884-1964),
ursprungligen frisör från Åhus.
Ett motsvarande insamlings- och publiceringsarbete initierades vid ungefär
samma tid i svenska Finland. 1917 utkom efter flera års förberedelser
första bandet i den imponerande serien Finlands svenska folkdiktning,
som ännu inte är avslutad. Verket avser att presentera all finlandssvensk
folkdiktning.
Den störste bidragsgivaren till utgåvan och den mest framträdande
folkmusikforskaren i Svenskfinland under flera decennier var Otto
Andersson. (1879-1969). I mycket inspirerad av verksamheten i Sverige
gjorde han omfattande uppteckningsresor i hela svenska Finland samt bland
den svensktalande befolkningen i Baltikum. Hans vetenskapliga insats inom
folkmusiken var väldig, vilket skiljer honom från hans svenska
samlarkolleger. Sett ur denna senare synvinkel var de båda svenska
Anderssönerna, Nils och Olof, landets sista amatörsamlare av format. De
var slutet på en lång kedja av folkmusikentusiaster, vilkas formella
yrkeskunskaper fanns på helt andra områden. |