Folklivsskildringen i Sverige har en lång historia. Det verk som
brukar utpekas som startpunkten är magnifikt. I det enastående bokverket
Historia om de nordiska folken, utgivet 1555, ges en slösande rik
beskrivning av senmedeltidens folkliv. Författaren är Olaus Magnus,
en till Rom landsförvisad biskop. Vardag och fest från norr till söder
skildras med stor detaljrikedom, och musiken har ingalunda ställts åt
sidan. Läsaren finner en mängd musiknotiser i den digra Historian. Olaus Magnus har dock blandat sina egna iakttagelser och hågkomster med litterära uppgifter, varför delar av innehållet måste tas med en viss försiktighet. Detsamma gäller det omfattande och intressanta bildmaterialet som i flera fall går tillbaka på äldre, utomnordiska förlagor. Från 1500- och 1600-talen finns enstaka melodier till visor bevarade. Från samma tid härstammar ett antal böcker med visnedskrifter, huvudsakligen tillkomna i högreståndsmiljö. Bild 3. En handskriven visbok berättar mycket om sin ägare. I den har favoritvisorna tecknats ner för att fästas på repertoaren. Långa, berättande vistexter brukar dominera - de är svårast att hålla i minnet. Eftersom visböckerna oftast kom till i ungdomen, finns i allmänhet ett stort inslag av kärleksvisor. Ibland kan visorna t. o. m. vara daterade. I sådana fall kan man i detalj följa visintressets utveckling hos sångaren. Ur Svenskt visarkivs samlingar. Foto: T. Ivarsson. Insamlingsverksamhet i nutida mening bedrevs under 1600-talet.
Inriktningen var "antikvarisk" - bevisen för den stolta svenska forntiden
skulle hopbringas och registreras. I spetsen stod lärda män, en del enbart
samlare, andra även uttolkare av det insamlade materialet. Till den senare
kategorin hörde verksamhetens mest kända namn, Olof Rudbäck d.ä., vars
verk Atlantica innehåller många av tidens tankar kring det svenska
historiska arvet. |