Det mest betydelsefulla insamlingsarbetet, sett ur ett nationellt
perspektiv, genomfördes i Finland. Där påbörjades relativt tidigt en
verksamhet liknande den svenska.
Bild 2:6. Två finska runosångare, Petri Shemeikka och Jehkin Iivana, Karelen. Foto: I. K. Inha. Museiverket, Helsingfors. En av pionjärerna var Carl-Axel Gottlund (1796-1875), ivrig
samlare och utgivare av den första samlingen finsk folkmusik Pieniä
runoja, Suomen pojillen ratoxi/Små sånger till Finlands söners nöje
(1818-1821). Gottlund företog, som tidigare antytts, en resa i de svenska
finnmarkerna 1817. Syftet var att spåra den finska kulturen och att
undersöka i vad mån finnättlingarna bevarat känslan för fäderneslandet i
öster. Även om resan hade ett välmotiverat vetenskapligt syfte står den
inför vår tids ögon som ett typiskt uttryck för den förening av
folkkulturspatos och nationalism som präglade de finska samlarna. Som en
symbol för detta dubbla engagemang framstår Elias Lönnrot
(1802-1884), till yrket läkare, men mest känd för sin upptecknar- och
författargärning. Lönnrot samlade under 1820- och 1830-talen de finska
runosångerna. Han satte samman dem till en enhet och utgav 1835 det
berömda verket Kalevala. Samlingen fick sin slutgiltiga utformning i en
utvidgad upplaga 1849. |