Den
melodiska rörelsen är i allmänhet fallande både i de melismatiska
fraserna och i ropfraserna. Det ligger ju i ropsångens natur att börja
med en kraftig tonansats i högt register. De melismatiska fraserna är
uppbyggda kring några bärande skelettoner, som binds samman av snabba
genomgångstoner eller ornament. Dessa stödtoner utgör de fasta
punkterna i ett ständigt varierande tonflöde. Ofta befinner de sig på
ters-, kvart- eller kvintavstånd, men denna tendens till konsonantism
är inte helt entydig. Inspelningar med äldre sångerskor uppvisar
också ett tonförråd som skiljer sig ifrån vårt "vanliga"
diatoniska.
Även
rytmiken är synnerligen fri i alla typer av fraser. Locksången låter
sig inte pressas in i några fasta taktartsmönster. Rytmisk
flexibilitet är en självklarhet både i parlando- och ropfraser, men
är ett grundläggande drag även i de melismatiska fraserna. Där kan
ofta de långa skelettonerna tjäna som "gummiband". De kan
tänjas ut till längre eller kortare vilopunkter i det melodiska
flödet, medan de korta ornament- och genomgångstonerna mestadels är
tidsmässigt relativt konstanta.
Liksom
mycken annan folksång världen över präglas locksången mera av den
musikaliska gestiken, den ständigt varierade melodiska rörelsen, än
av ett återgivande av fasta melodier med tydligt markerade tonplatser.
I locksången liksom i de folkliga koralvarianterna är själva det
musikaliska flödet och rörelsen mellan tonerna lika viktiga som
skelettonerna. Bägge dessa ålderdomliga sångformer får sin säregna
karaktär av det rika ornamenterandet, av ständiga glidningar mellan
tonerna och av s.k. "svävande" intervall.
Både den instrumentala och den vokala fäbodmusiken är alltså till
sin utformning i hög grad präglad av rent praktiska funktionssamband.
Men för den skull får vi inte förbise det stora estetiska värde som
fäbodmusiken har både för dess åhörare och utövare (kanske rentav
även för djuren!) Den är ett vittnesbörd om den samverkan mellan det
praktiskt-funktionella och det estetiska som så ofta präglar olika
former av folkkonst. Fäbodarnas arbetsredskap är enkla och
funktionsdugliga men samtidigt präglade av en stark skönhetsdrift, av
lust till utsmyckning. I ostkärlen skar man in detaljrika mönster, som
sedan också prydde osten. Träslevar, höräfsor och smörbyttor fick
gärna någon extra utsirning. Och locklåtarna, vallningens
arbetsredskap, pryddes med krusningar, sirliga ornament, "til
lyst" både för sångerskan själv och för dem som råkade få
höra henne:
"Jag
hörde locktoner på olika sidor av bergen här. Dom klingade och det
var vackert. Men nu är det tyst ute i skogarna." (Transtrand,
Dalarna.) (not 51)
"Det
fanns ingen som kunde kula så vackert som hon. Det ekade precis över
hela byn och bergena." (Älvdalen, Dalarna.)
(not 52)
"Hon
lullade så vackert att männen ställde sig mot sina liorv och
kvinnorna mot sina räfsor och lyssnade. De kunde inte arbeta, så
gripna blev de av hennes drillars skönhet." (Grangärde, Dalarna.)
(not 53) |