Under sång och lockrop lämnade vi vallen och kräken hittade genast
något ätbart. Myrgräset var gott på försommaren. Tidigare var det
inte tillåtet att beta på de finaste myrarna (slogarna). Där slog man
då gräset och gjorde hässjor att ta hem på vinterföret. Det var
skog nästan överallt. Något enda kalhugget skifte. Där växte det
bete som vi satte mest värde på. Rôsk kallade vi det finaste
mjölkfoder. Det syntes i mjölkstävan (stago), om vi hittade sådant
bete.
Medan
kräken betade, kanske vi plockade strån och rispade löv åt
småkräken eller gjorde halsband av björkvidjor åt getter och
killingar att binda dem med i fjöset. När jag en gång gättade med en
gammal farbror, gjorde han ett koband; men därtill behövdes två
vidjor och starka nypor.
Vi
gjorde kvastar och vispar sammanbundna med vidjor. Till vispar togs fina
björkkvistar. Det gick bäst på försommaren, när det gick lätt att
få av barken. Det var också den tiden det gick fint att göra
visselpipor av både det ena och det andra trädslaget. Vide och tall
gick bra.
Vi
plockade och åt bär, när det var den tiden. Tog fin tuggkåda
-'klårknapper' på granarna. Stickade strumpor eller gungade i någon
'gungbjörk' - halvliggande träd, där man kunde ta sig upp och få en
riktig skjuts, kanske med hjälp av kamraten nedanför .
...
korna har hittat standholn, där vi skall 'stå middag', då kräken
skall få tillfälle att idissla, vad de plockat i sig och gätteron få
något i sig av medhavd massäck.
Vi
få brått att plocka torr ved för här skall eldas. Det blir en eld
och rök som heter duga. Det är så lustigt och så trevligt med de
väldiga molnen av rök som granriset åstadkommer. En speciell doft
blev det också. Så eldades det varje dag inom det område där vi
brukade gå vall och som vi kallade 'löta'.
Nu
skockade sig korna inne i röken kring elden. De visste så väl, att
där var de skyddade för flygfäna, som annars kunde vara ganska
besvärliga.
Standholn,
ofta omgiven av höga träd, var en plan med en eldstad i mitten. Det
var väl för att gräset gång på gång betades av, som det var så
härlig grönska där, ofta blandad med klöver. Det var som en liten
oas.
Omkring
halvannan timme varade middagsstunden. Så var det att beta igen. Men nu
bar det alltid åt hemsidan till. Där i båsen väntade byttorna med
godsaker. Många kokade enrislag i en eldstad ute på vallen. Säkert en
fin sak åt kräken.
Det
ville gå för fort hemåt och vi fick mota, så vi inte kom hem i
'olaglig' tid. När vi gick ner över fallen, sjöng vi gärna. 'Vem är
den stora skaran där' sjöng vi ofta på en melodi, som tycktes passa
så bra i skogen. När vi kom ner till vallen, var det alltid någon
som bjöd på gätterkaffe.
Och
så var det att binda in sin Sköna, Fjälla, Fager, Tindra, Nätta,
Rosa, Blomma, Gullros, Lissgås, Lilja ... Och så de där av den mindre
och odygdigare sorten: Duva, Sippa, Tuppa, Sprätta ... kunde man bara
få tag i dem, innan de krupit in genom något hål i gärdesgården och
hittat på något spratt.
Gättdagen
var fullgjord och koskällan (bjela) togs av. När den nästa dag skulle
på, var det någon annans tur att gå med till skogs." (Malung,
Dalarna.)
(not 46) |