Vi har redan tidigare sett exempel på hur ändamålsenligt
fäbodarnas musik kan vara utformad. Olika situationer och skeenden
under vallningen (alltså olika nyanser i funktionen) återspeglas
också i locksångens struktur. Stora delar av dagen förlöper i
allmänhet lugnt. Djuren betar stilla eller följer snällt vallflickan,
och det är tillräckligt att hon då och då låter dem veta vart hon
går. Hon kan småprata med dem eller, om de befinner sig längre bort,
locka på dem i långspunna bäriga fraser - spänna en båge av några
få skelettoner eller smycka dem med så rik ornamentik som traditionen
och hennes egen musikaliska fantasi bjuder. Texten består bara av
några lättsjungna vokaler eller enkla lockord. Tonhöjd och tonstyrka
varierar hon efter närheten till djuren. "Om korna var långt
borta, var köken högre och längre." (Ljungdalen, Härjedalen.)
(not 49)
Med kraftig tonansats och i högt register (vissa fraser
kan gå upp i trestrukna oktaven) kan locksången nå ut över väldiga
vidder. Just detta sångsätt, med dess raka, vibratofria ton, är
bärigare än något annat vi känner. Dess klang kan vid gynnsamma
omständigheter höras upp till en halvmil genom skogen.
Graf 1. Exempel på melismatiska fraser. Graferna i detta kap. är baserade på MONA-registreringar. (Om ljudförloppsanalysatorn MONA se kap. 9, s. 307!) Registreringarna har renritats och försetts med konventionellt femlinjigt notsystem för alt underlätta avläsandet (a =440 Hz). Den övre kurvan anger tonhöjdsförloppet (grundtonsfrekvenskurva), den undre anger tonstyrkerelationerna (amplitudkurva). Tidaxelns skala är 1 cm/sek. Det är framför allt i sådana melismatiska fraser som det dynamiska, glädjefyllda musikskapandet tar sig uttryck. I dem kan sångerskan utnyttja hela sin skapande musikalitet och sin sångteknik. Det är också denna typ av locksång som i allmänhet fått representera begreppet vallåt. Det är den musikaliskt rikaste formen och tycks lättast kunna frigöras ifrån sitt funktionssammanhang. Den har därför också blivit överrepresenterad i uppteckningar, vid inspelningar och sentida estradframträdanden. |