Det vanligaste sättet att skaffa sig ett instrument har
nog varit att bygga det själv. Materialkännedom, hantverksskicklighet
och sinne för konstruktionsdetaljer har varit högt utvecklade i
självhushållningens samhälle. Att göra en fiol, en hummel eller en
spilåpipa har alltså för många varit en relativt okomplicerad
uppgift. Resultatet har givetvis varierat i fulländning beroende på
hur ingående förlagan kunnat studeras, på tillgången till lämpligt
material, på det individuella handlaget och på hur mycket tid och
omsorg som satsats på företaget. Men talrika form- och klangsköna
fioler har kommit till i kök och bodar fjärran från
violinbyggarmästarnas ateljéer. För spelsugna barn gällde Cajsa
Vargs princip "man tager vad man haver". Åtskilliga träskor
och cigarrlådor har fått en ny och ädlare funktion som klangbotten i
fioler. Storspelmannen Anders Frisell i Mockfjärd (1870-1944) berättar
om sin väg in i musiken:
"Jag har ett litet minne av, att jag vid en 5 års ålder fick följa min moder på en dans i en bondstuga. Jag kommer ihåg huru tonerna från "Klockar Pers" fiol förföljde mig. Då jag var omkring 7 år, började jag dels själv och dels med hjälp av en äldre broder tälja fioler av vedträn och satte på strängar av tagel. Längre fram limmade vi ihop en ihålig fiol av handkluven takspån. Det var med den som jag lärde mig få fram den ena enkla melodien efter den andra. Det gick då en pietistisk våg över orten. Mina föräldrar angreps därav och blevo "läsare", och då blev det slut med spelningen för mig. Den lilla fiolen brändes såsom varande ett djävulens verktyg." (not 1) I hemlighet gjorde brodern en ny och bättre fiol, men även denna
dyrgrip blev upptäckt och bränd. Det dröjde många år innan Frisells
föräldrar måste inse att sonens spellust ej lät sig kuvas trots hot
om att han skulle bli evigt förtappad och brinna i eld och svavel. Bild
1: "Man tager vad man haver." Fioler av cigarrlåda och
träsko. |