Bild
2: Psalmodikonets idé har tagit sig olika uttryck. (NM 150.748, från
Björna sn, Ångermanland.)
Formrikedomen bland enskilda instrumenttyper röjer en frisk
experimentlust, en benägenhet att utnyttja den egna fantasin och
erfarenheten till nya konstruktionslösningar och förbättringar. Den
primitivt lådformiga psalmodikonmodell som prosten Dillner
introducerade 1830 för snabbast möjliga spridning till svenska hem,
blev t.ex. för några bara en grundide att bygga vidare på. Man lade
till ytterligare en spelsträng, kompletterade med medklingande
metallsträngar för resonansens skull, lät grepplisten löpa ut som en
hals från resonanslådan eller ersatte dess skurna avbalkningar med
metallband som på hummel och gitarr. Man hittade på tangentsystem för
att underlätta spelet eller uppfann transponeringsmetoder med
trekantiga vridbara grepplister. Själva resonanslådan byggdes i en
mängd olika former med rak eller svängd sarg, med platt eller välvt
lock, ibland med drag från gitarr, fiol eller cello och ofta i en
uppenbar strävan efter en mer njutbar klang än vad den avsiktligt
enkla dillnerska grundtypen kunde erbjuda. Bild 3:. I knallens knyte fanns allt från svarvsaker och band till mungigor. Per Hilleström (1733-1816): Gårdfarihandlare. Foto: Nationalmuseum. Även professionella instrumentbyggare och musikhandlare har givetvis haft spelmän i kundkretsen. En uppländsk nyckelharpspelare passade gärna på att komplettera sitt strängförråd när han hade ärende i Uppsala. Den som ställde krav på sin flöjt eller klarinett gjorde klokt i att vända sig till en instrumenthandlare. Även fioler kunde kännas mer överkomliga för kassan än för hantverksresurserna, sedan tillverkningen under 1800-talet börjat ta halvindustriella former och importen särskilt från Tyskland ökat i omfattning. Mot slutet av seklet kommer så postorderfirmorna med lockande erbjudanden om fioler ("komplett med stråke och etui"), gitarrer och ackordcittror till resonabla priser. Nu fröjdades månget öga av katalogernas uppslag med blänkande munspel och dragspel - industrialismens speciella bidrag till folkmusiken. |