Åtskilliga
ur allmogens kretsar har haft möjlighet att lyssna till den pompösa
blåsarmusiken vid kungliga ceremonier eller stifta bekantskap med
blockflöjter, gambor och den nymodiga violinen i taffel- och
dansmusiken på 1600-talets gods, bruksherrgårdar och
surbrunnsanstalter. Herrskapets mer intima underhållning med klavikord
och lutor har blivit välbekant för husets tjänstefolk. Och många har
hört gatans och krogens version av senaste nytt från borgarsalong och
teater i det sena 1700-talets fransyska smak, exekverat på violin,
violoncell, tvärflöjt, oboe, fagott, valthorn och harpa. Någon gång
har kanske herrskapsfolket lockats att pröva nyckelharpa; spelpipa och
mungiga som pikanta inslag i sällskapslivet. En kulturtrött dragning
till "det enkla och oskuldsfulla lantlivet" gick som en
modevåg över hela Europa i slutet av 1700-talet.
Konstmusikens
instrumentarium har dock inte slukats med hull och hår. Instrumentens
samband med en viss stil och repertoar spelar en avgörande roll och i
flera fall även den speciella livsstil de förbundits med. Man har bara
anammat det som synts passa in i den egna musikmiljöns funktioner och
former. Viola da gambans ("knäviolans") kammarmusikaliska
stråkstil bör ha smält väl in i familjen de la Gardies kultiverade
umgängesformer men kändes helt främmande för en uppsluppen
bröllopsdans i byn. Men violinens rörliga spelsätt kunde utan vidare
flyttas över från balsal till dansbacke. Tonfall ur dess
högreståndsdanser följde med på köpet och blandades in i de gamla
danslåtarna. Hummelns lågmälda ackompanjemang passade väl till
stugans visor, psalmer och ballader, men tangentinstrument som
klavikord, cembalo och hammarklaver bands av repertoar, spelstil och
kostbar konstruktion vid herrskapssalongen. Klarinetterna i
regementskårens paradmusik kunde däremot med fördel övertas och
sättas i spetsen för ett bröllopståg. Det sena 1700-talets spelmän
tog nog med glädje denna chans att byta ut säckpipan, som var
ansträngande att spela och plötsligt kunde strejka.
I
1800-talets brukssamhällen kunde man lyssna till arbetarnas
blåsorkestrar med en ny kontinental repertoar av marscher, potpurrier,
polketter, mazurkor och andra borgerliga modedanser. Musiken smög sig
småningom in bland de äldre spelmanslåtarna i tillämpliga delar,
särskilt sedan klarinett, munspel och dragspel blivit rotfasta där.
Flertalet instrument däremot - kornetter, alt- och tenorhorn, baryton,
basuner och tubor - var i sin speciella, arrangerade ensemblespelstil
främmande för spelmansmusiken. De fann sitt rätta element i arbetar-
och nykterhetsrörelsens folkmöten och senare hos
Frälsningsarmén och
andra religiösa samfund.
Väckelserörelsens
gitarr och cittra, sedermera även orgelharmoniet, hade lättare att
finna grobar grund i kök och kammare. Sin repertoar hade de med från
Tyskland, England och Amerika: trosvissa sånger om Jesu tröst för
mänskligt lidande. De bars av viljan till en helt ny livsstil, som tog
avstånd från dryckenskap, dans och syndfullt leverne och riktade
blicken hän mot en ljusare tillvaro på andra sidan döden som
belöning för ett rent och strävsamt jordeliv. Cittra och gitarr fick
stå för himmelrikets strängaspel på jorden och lämnade ingen plats
åt djävulens förförelsekonster på fiol och nyckelharpa, klarinett
och handklaver. Även dessa syndbelastade instrument lyckades dock
överleva både instrumentbål och stövelklackar för en fortsatt kamp
mot folkmusikens upplösningstendenser. För de båda stråkinstrumenten
var det enkelt, ty de vann full upprättelse redan med sekelskiftets
begynnande folkmusikrenässans. Men klarinett och dragspel fick länge
klara sig med egen kraft. De ansågs inte lika genuina som
folkinstrument. |