Det är inte bara nyckelharpa, säckpipa, fiol, klarinett etc. som
återfinns i den folkmusikaliska miljön, utan även ett enkelt
grässtrå eller en maskrosstjälk kan räknas till instrumentariet.
Somrarna i 1970-talets Sverige blev de stora folkmusikträffarnas
tid, då fiolspelmän, lurblåsare, spilåpipare och erfarna eller
nykläckta nyckelharpbyggare/spelare samlats i växande skaror, helst i
naturskön bygdemiljö, för att odla gamla folkmusiktraditioner. Men
vid sidan av detta lever ett annat slags folkmusikalisk sommarkultur,
vars utövare - kanske utan minsta intresse för spelmanslåtar och
visor och utan speltekniska färdigheter - har del i en än mer
ursprunglig tradition: att göra ljud/musik i stundens infall och med de
medel som den omgivande naturen erbjuder. Man blåser mot ett
grässtrå, spänt mellan tummarna, man spelar maskrosskalmeja, formar
händerna till en kärlflöjt eller gör pipor av savande sälg.
I det
förindustriella bysamhället har musik i vidaste mening varit en
integrerad del i både arbets- och nöjesliv i gemensamma och
individuella funktioner. Sång och instrumentalt musicerande har i
långt högre grad än nu varit uttrycksmedel för var och en. De som
levat i ett nära beroendeförhållande till skog och myr, sjö, äng
och åker har redan som barn fått blick för naturens förråd av
potentiella ljudredskap. Med den allmänna uppfinningsrikedom och
händighet som där hörde till överlevnadsvillkoren skapades en rik
flora av anspråkslösa instrument för stundens förströelse. Vem som
helst kunde förvandla ett halmstrå till en primitiv klarinett, ett
barkrör till en skalmeja eller en björnflokastjälk till en kazoo.
Dessa och en mängd andra allemansinstrument nämns i folklivsarkivens
uppteckningar kring 1800-1900-talstraditioner, och man kan förutsätta
att flera av dem har tillverkats genom årtusenden. Men även
musikaliskt avancerade instrument har i stor utsträckning tillkommit
genom hembygge. Idéerna lånades ofta ur främmande musikmiljöer.
När
medeltidens lekare och spelmän drog in från kontinenten för en
ambulerande verksamhet i Norden, gav de smak för nya inslag i dans- och
visrepertoaren och för de instrument som hörde till. Snart började
mungigor, säckpipor och vevliror ljuda litet varstans i svenska städer
och byar. Vid kyrkhelger, marknader, handelsfärder och arbetsresor gavs
rika tillfällen till kulturutbyte mellan olika geografiska regioner och
sociala grupper, likaså i relationerna herrskap/tjänstefolk. Det gamla
bysamhället har ju ingalunda varit så isolerat som det ofta
framställts. Redan under medeltiden måste t.ex. många periodvis
lämna sin by för att söka arbete på annat håll. Impulser har givits
och tagits av folk på rörlig fot: forbönder, västgötaknallar och
fraktseglare, säsongsarbetare vid sillsalterier, gruvor, järnbruk, i
skogsavverkning, timmerkörning, flottning, torvhackning och
linförädling, vid anläggningsarbeten samt industrier i städer och
andra tätorter. |