FOLKMUSIKBOKEN  -  Birgit Kjellström: Om folkliga instrument

  Dragspel och munspel   

De gamla fiolspelmännens avståndstagande är förklarligt. På handklaveret var de elementära spelkunskaperna lättköpta, och ofta blev de kanske kvar på en rätt ytlig nivå. För dem som hade en rikare musikalisk fantasi sattes gränser av själva instrumenten. Visserligen kom det kring sekelskiftet fram 3-5-radiga dragspel, som var liktoniga (not 45) och hade en basdel med ackord för de flesta tonarter. Men det var mest de professionella musikerna som kunde kosta på sig så överdådiga instrument. Ända in i 20-talet övervägde de en- och tvåradiga spelen, diatoniska och växeltoniga. Många instrument var av tvivelaktig kvalitet, men det fanns också tillverkare som satsade på det gedigna. Till dem hörde Friedrich Gessner i Magdeburg, vars en- och tvåradiga spel kom att ge namn åt själva instrumenttypen, magdeburgspel. De enradiga spelen hade i regel 10 diskantknappar eller -tangenter, som gav en durskala, samt två basklaffar ("skedbasar") för grundton och ackord i tonika och dominant. Ofta fanns därtill 2-4 "smörjkoppar" för inkoppling av olika register i unison- eller oktavläge, exempelvis 16 fot + 8 fot + 4 fot +ev. 8 fot i svävande stämning, som bildade "darrtoner". Tvåradiga spel erbjöd ett något större tonförråd med en durskala per tangentrad, t.ex. C/F, G/C eller A/D. Basdelen kunde ha 4-8 knappar med upp till 6 grundtoner/ackord och hade förutom tonika och dominant bl.a. också subdominanten i de båda durtonarterna. (Jfr bild 25 och 26.)

Bild 25. Knappdispositionen hos ett växeltonigt enradigt dragspel. Teckning: Gunnar Ahlbäck.

Bild 26. Knappdispositionen hos ett växeltonigt tvåradigt dragspel. Teckning: Gunnar Ahlbäck.

  Dragspel och munspel   

Birgit Kjellström: Om folkliga instrument

Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats