Dragspel och munspel
Dragspelet gjorde sitt intåg i spelmansmusiken på 1860-70-talen.
Då hade det flera decennier bakom sig som populärt
förströelseinstrument i högborgerliga salonger och som "ett
charmant tidsfördriv på landsbygden" (i herrgårdsparken). Ett av
de första dragspel som kom till Sverige skänktes på 1830-talet till
kyrkoherden Johannes Dillner, psalmodikonets förespråkare, av
grevinnan Brahe på Rydboholm. (not
43)
Dragspelet
uppfanns 1822 av Christian Friedrich Ludwig Buschmann, klaver- och
orgelstämmare i Berlin. Det exploaterades snart under namnet Accordion
av wienfirman Demian & Söhne och av franska tillverkare, som
lanserade det som synnerligen snabblärt, med "en rättmätig plats
bland sina musikaliska gelikar inom konstens vidsträckta
domäner". (not
44) Med sina 6-12 tangenter för dubbelt så många toner
eller ackord kunde det dock knappast kvalificera sig för en sådan
plats. Men instrumenten var ofta av god hantverksmässig kvalitet och
fägnade ögat med vackert måleri på bälgen, hölje i intarsia av
ädla träslag och tangenter av ciselerad pärlemor.
Gradvis
skedde en mekanisering av tillverkningen som medgav allt större serier.
Kring mitten av 1800-talet tog dragspels- och munspelsindustrin fart på
flera orter i Europa med produktionssiffror på hundratusentals
instrument årligen per fabrik och med en ständigt växande marknad.
Även i svenska hamnstäder och industriorter kunde man snart höra
dragspel, och med den rörlighet som präglade arbetslivet spred de sig
raskt också på landsbygden.
Dragspel
och munspel fick sitt genombrott i landet på något decennium -
snabbare än något annat folkinstrument. Enradiga durspel från
Tyskland kunde köpas till priser som motsvarade bara någon eller
några dagars inkomst för drängar, statare, daglönare, timmerkörare
och sågverksarbetare. Och munspelen var ännu billigare. Båda hade det
nyas lockelse, och dragspelets färggranna bälg och blänkande beslag
hade nog en särskild attraktionskraft för unga människor med den
tidiga industrialismens begynnande prylintresse. Därtill var de lätta
att lära sig hantera hjälpligt. Munspelets ackord på blås- och
sugluft kom man fort underfund med. Och efter en stunds tapplande på
handklaverets tio treklangsuppbyggda knappar hittade man rätt toner,
förde bälgen ut och in på rätt ställe och klarade de båda
"skedbasarnas" hum-pa-pa i tonika och dominant. På kort tid
kunde den nyvordne dragspelaren stoltsera med låtar som förutsatte år
av övning på fiol, nyckelharpa eller klarinett. Därtill med eget
komp. Att kunna traktera ett instrument gav i mångas ögon ett visst
anseende, och det nymodiga dragspelet skänkte litet extra glans:
"Öfelt-Magnus
hade varit i Haverö och täljt bjälkar. Kom hem, hade ytterrock och
dragspel och ansågs som fin pojk." (Jämtland; Bodsjö,
1860-talet. NMEU 33569.)
Som glädjekälla i en torftig och slitsam vardag fick både munspel
och dragspel en oerhörd betydelse - i drängkammare, kolarhyddor,
timmerhuggarkojor, flottar- och rallarbaracker, bland torvupptagare och
andra säsongsarbetare, i trånga förläggningar vid sågverk och vid
andra industrier med rörlig arbetskraft, som i stor utsträckning
rekryterades från landsbygden. I flera av dessa miljöer levde man
skild från familj och vänner, under en kort tid av intensiv kontakt
med tillfälliga kamrater från olika delar av landet och med olika
bakgrund. Det kunde ge en både förvirrande och välkommen distans till
det egna kulturella arvegodset, och många var strax beredda att
ompröva detta till förmån för den mängd av nya värderingar och
impulser som genomströmmade sådana platser. Villigt absorberades
allehanda nyheter - bl.a. nya visor och dragspelslåtar från kamrater
på förläggningen, från kringvandrande musikanter eller från
marknadsfolk som sålde skillingtrycksvisor, presenterade till
dragspelsackompanjemang. Och i hembyn fanns många som gärna lyssnade
till den som "varit ute i världen". |