4. Kontrabasharpa med dubbellek: Konstruerad på
1860-talet. 3 melodisträngar, varav a' och c' ligger intill varandra och d' på andra sidan av de mellanliggande bordunsträngarna i g och c. De övre melodisträngarna har samma nyckel- och lövkombination som på silverbasharpan (dubbellek = dubbel "knaverlek", dvs nyckelrad). Den tredje melodisträngen avkortas med löv på de 6-8 första nycklarna och bildar alltså mixturer. Strängplaceringen innebär en ständig bordun, som genom en rytmiskt accentuerad stråkansats kan få en raffinerat slagverksartad verkan i danslåtarna. (not 55) Kontrabasharpan med dubbellek spelas med böjd stråke. Bild
48. Nyckelmekanism till en kontrabasharpa med dubbellek: 5. Kromatisk nyckelharpa: Anses konstruerad på
1920-talet med det första exemplaret presenterat vid
musikinstrumentutställningen i Stockholm 1925. Bild
49. Nyckelmekanism till en kromatisk nyckelharpa: Strängarna köps numera färdiga i musikaffären. Gitarr- och cellosträngar används som spelsträngar, och resonanssträngarna är gitarrsträngar eller pianotråd. I äldre tid har man tillverkat strängar själv av spunnet silke (föga hållbart!) och av tvinnade tarmremsor, men man har också köpt koppar- eller silveromspunna strängar med kärna av silke eller tarm, senare av stål. Stråken till de äldre nyckelharptyperna har en kraftigt böjd stång med tagel, vars spänning regleras med tummen. Detta medger spel över alla strängar samtidigt, även då stallet är något välvt. Stråkföringen följer ett lätt bågformat mönster, eftersom tummens tagelspännaruppgift begränsar rörligheten i handleden. Till den kromatiska nyckelharpan används en kortare variant av den moderna violinstråken med konstant tagelspänning. Spelsätt se under "Stråkharpa". |