3. Silverbasharpa: Sannolikt konstruerad 1838.
2
melodisträngar (a' och c') och 2 bassträngar (g
och c), resonanssträngar som kontrabasharpan. De tidigare
harptypernas obligatoriska bordunspel har här undvikits genom ett lätt
välvt stall med åtskilda melodi- resp. bassträngar. I en äldre
spelstil, som levat kvar in i vår egen tid, har man ändå med hjälp
av lös tagelspänning i den böjda stråken utnyttjat bassträngarna
som ständiga eller tillfälliga borduner. Även den lägre
melodisträngen får gärna
borduneffekt då man spelar i höga lägen på den övre.
Silverbasharpan
har två nyckelrader, varav den undre med bara ett fåtal nycklar. Med
något undantag har varje nyckel bara ett löv, avsett för endera
första eller andra melodisträngen. Mixturklangerna ur en gammal
spelpraxis är alltså borta, men många spelmän har använt sig av en
egen uppsättning "dubbeltoner" genom att avkorta båda
melodisträngarna samtidigt med olika tangenter. (not
54)
Bild
47. Nyckelmekanism till en silverbasharpa:
(Ur Ling 1967.)
|