Musikinstrumenten tar oss ett steg närmare den klingande musiken. Men
tyvärr är antalet bevarade folkliga instrument inte särskilt stort. I
jämförelse med det förmodade antalet använda är siffran rent ut sagt ynklig.
De exemplar som trots allt överlevt är förstås desto mer värdefulla. De ger
en hel del upplysningar om den forntida brukarens musik. Sedan är frågan:
Hur representativt är det bevarade exemplaret?
.I Nordiska museets samlingar finns en nyckelharpa (NM
16.307), om vilken man kan läsa följande i museets förvärvskatalog:
"Från Hargs bruk
tillhört en snickare därstädes Rosenqvist. Efter hans död omkr. 1820-talet
inköptes hon af kamrer Matton. G(åva) af fru J. M. Matton, f. Ekström,
10.3.77."
Bild 2. En nyckelharpa ur Nordiska
museets samlingar,
förmodligen från 1700-talet. Foto: Nordiska museet
Denna beskrivning, som på många sätt är en typisk notis ur museernas
föremålskataloger, innehåller allt man vet om harpans bakgrund. Vi kan
konstatera att instrumentet är uppländskt och med lite möda skulle vi kunna
spåra snickaren Rosenqvist i Hargs kyrkböcker. Men hur nyckelharpan har
använts, vem som byggt den och framför allt vad ägaren tyckte om den, får vi
aldrig veta. Museiföremålet är en kall kropp, som bara kan obduceras.
Vi får jämföra det bevarade instrumentet med andra exemplar. I vårt fall rör
det sig om en enkelharpa, en typbestämning som vi gör med spelmekanismen som
utgångspunkt. Vi mäter spelsträngarna - från stränghållare till de ställen
där strängarna stoppas av knavrarna - och instrumentets skaltoner
framträder. (Motsvarande mätning kan göras på blåsinstrument med fingerhålen
som likare.) Andra iakttagelser ger fler upplysningar. Hantverkskvaliteten
avslöjar om byggaren var en van instrumentmakare. Graden av förslitning
berättar något om hur mycket instrumentet har använts.
Sammantaget upplyser ett musikinstrument som vår nyckelharpa om tonförråd, i
bästa fall klangegenskaper, instrumenthantverk och en del andra ting. Vi har
kommit ett stycke närmare musiken - vi skönjer dess konturer.
En beskrivning av en musikupplevelse förmedlas av Linnélärjungen Anders
Tidström i hans dagbok från en resa till Dalarna 1754. I Mora skriver han:
(not 1)
"J kyrkjan var intet
orgevärk, ty Morakarlen inbillar sig vara orgevärk sjelf och skal vara rätt
kjär i sin sång. De siungde och rätt vel, nästan likt tyska viset eller om
jag skal säga liksom et medium emillan sång och mäsning. De sänkte rätt
artigt och lika vid slutet på vissa strofer."
Citatet ger en ganska bra bild av församlingssången i Mora. Tidström
observerade särskilt att man saknade orgel. Detta var emellertid ingen
ovanlighet i dessa trakter. Socknarna kring Siljan var fattiga.
Karakteristiken "et medium emillan sång och mäsning" är träffande. Vi får
föreställa oss en menighet vars sång skred långsamt framåt. Varje stavelse
var viktig och förmodligen rikt smyckad av tonslingor. Mora tillhör
koralsångens kärnområde. Vid 1700-talets mitt var de folkliga melodierna väl
utbildade.
Tidströms ord är målande. Örats retning ligger inte långt borta. |