J  FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Svensk folkmusik 1950-60   

Sveriges motsvarighet till Bartok - om man nu vill finna en sådan - är väl närmast Jan Johansson med jazz i stället för konstmusik som bas.
Musikforskarna sökte också kritiskt granska de nya former som växte fram, då främst "masspelet". Bo Wallners angrepp på masspelet i Expressen var en viktig signal. Wallner får stöd av Bror Hjorth. Arnberg-Hjorth-Wallner ser folkmusikens stora värde i den individuella, skapande konstnärens alster. Men Arnberg ser i spelmanslaget en väsentlig pedagogisk funktion, att föra ovana lyssnare till den äkta, gamla folkmusiken med dess rätta estetiska och etiska ideal.
Masspelet kan betraktas som en ny företeelse som på intet sätt konkurrerade med de individuella prestationerna. Under 50- och 60-talen blir också masspelet alltmer populärt, allt vanligare blir synen av spelmansförbundsledare i täten av eller framför en månghövdad spelmansskara med stråken som taktpinne.

Bild 13. 
Folkmusiker tågar i Österbybruk på spelmansstämma sommaren 1976. I täten går Hans Gille och dirigerar med stråken i högsta hugg. Vid hans högra sida marscherar Eric Sahlström och Gösta Sandström.
Foto: G. Ahlbäck.


Masspelet var en del av det musikaliska fortbildningsarbetet på folkmusikområdet. I detta medverkade Sven E. Svensson (1899-1960) med föreläsningar om folkmusik och kurser i hur man tecknar upp låtar. (not 63) Samtidigt försökte man föra in konstmusikaliska ramar i masspelet, dvs. samma intentioner som Arnberg, men med annat tillvägagångssätt och andra konstnärliga ambitioner. En av dem som med frustande vitalitet, humor och stridsvilja går till verket var Gustav Wetter (1901-1977). Hans artikel "Uppsalastämman och folkmusiken" från 1954 är en ögonvittnesskildring som har sin givna plats i svensk musikhistoria:

"Det började bra! Director musices Sven E. Svensson hade enkom för detta tillfälle komponerat Svensk Spelmansrapsodi i gammal concerto grossostil med en liten orkester, som fick spela och ligga i för hela slanten hela tiden och så en stor spelmansorkester, som spelade samstämmigt några utvalda låtar. Två granna upplandspolskor var invävda i denna konstvävnad som soli för respektive nyckelharpa och fiol. Det var en pampig festouvertyr i Bachs och Händels stil och den visade att vår svenska folkmusik ypperligt låter sig väl inpassa på ett högre plan än folkdansare och deras spelmän i gemen är vana vid ...
Allspelningen under Sven E. Svenssons ledning var ett skolexempel på precision, stilkänsla, frasering och nyansering. Mitt sorgliga framträdande som allspelsledare var motsatsen till detta. På Studenternas idrottsplats försökte jag att med den stora spelmansskaran spela en upplandsvals, som i god tid tillsänts samtliga deltagande spelmän för inövning. Gud sig förbarme vad det lät! Utav hundra spelmän kunde högst femton melodin, och av dessa spelade en tredjedel 2:a reprisen, en tredjedel 3:dje reprisen och återstående tredjedel försökte sig på både a och 4:e reprisen. Återstoden brummade på tonika och dominant i F-dur och tittade åt höger och vänster, och när jag genom ivriga armrörelser försökte få kungjort att vi skulle sluta på en gång, dröjde det åtminstone 60 sek. innan några eftersläntare behagade sluta upp med att spela."
(not 64)

Sven E. Svenssons Rapsodi nr 3 för soli, blandad kör, barnkör, unison spelmansorkester och liten orkester utgavs på grammofonskiva av Svenska Ungdomsringen för Bygdekultur 1960 med olika spelmanslag och enskilda spelmän på motsatta skivsidan.

Svensk folkmusik 1950-60  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats