Svensk folkmusik 1950-60
Redan under 1800-talet hade det funnits ansatser till en svensk
folkmusikforskning. Karl Valentin (1853-1918) ventilerade en avhandling
i Leipzig med titeln Studien über die schwedischen Volksmelodien
(1885). Carl Södling (1818-1884) skrev den svenska folkmusikens
historia som förblev ett otryckt arbete. Olika exempel på forskningar
och forskningsinriktning under 1900-talet ges i kapitel 10. Här skall
vi möta några av forskarna i deras ideologibildande funktion, hur
deras intentioner och strävanden kommer att prägla synen på
folkmusiken.
De
musikvetenskapare som formar 1950-60-talens folkmusiksyn är så gott
som samtliga konstmusikaliskt skolade och har - efter musikvetenskapliga
studier i Uppsala - mer eller mindre slumpartat kommit att intressera
sig för folkmusiken. Rekryteringsbasen är således inte olik 1810 års
män, kretsen kring Geijer och Afzelius. Men medierna har förändrats.
Vid 40-talets slut är radion den viktigaste distributionskanalen för
musik. Grammofonen är allmänt i bruk. När Svenskt visarkiv
bildas är det frukten av en kombination av intressen från
vetenskap och radio. Den som betalar fiolerna till att börja med är
inte - som man skulle kunna tro - svenska staten, utan skeppsredaren
Sven Salen (1890-1969), i vars Visans vänner-lokaler på Styrmansgatan
4 i Stockholm den nya institutionen ser dagens ljus.
År 1948
är något av ett märkesår i svensk folkmusikhistoria. Då började
Matts Arnberg (f. 1918) "en mera systematisk direkt på det äldre
musikaliska traditionsmaterialet inriktad inspelningsverksamhet".
Arnberg framhåller i den citerade artikeln "Inspelningar i
folkmusikens tjänst", den skepticism han till en början mötte:
"Särskilt
för dem, som själva bevittnat hur sköra traditionstrådarna var redan
under seklets första årtionden, verkade det uteslutet, att man ännu
efter ytterligare 20-30 år skulle kunna finna några spår av äkta
folklig tradition." (not
60)
Bakom Arnbergs inspelningsverksamhet fanns klart uttalade
uppfattningar om folkmusiken. I en artikel i Röster i Radio (49/51)
redovisar Arnberg en folkmusiksyn som på många sätt kan sägas bli
vägledande för folkmusikens ideologi fram till våra dagar:
1.
"Endast verkliga spelmän med sin egen bygds tradition och dialekt
i spelsättet kan göra denna musik full rättvisa - endast genom dem
kan man lära känna våra låtar, endast genom dem kan man uppleva
folkmusiken."
För radiopubliken, som består av även otränade lyssnare, menar
Arnberg
2.
spelmanslagen är en lämplig form av låtpresentation.
3. "Men det är givet att den största och värdefullaste delen av
vår folkmusik: de äldsta låtarna och visorna och kanske främst våra
folkliga koraler, inte kan göra anspråk på att ha något direkt
underhållningsvärde, men ur musikalisk synpunkt är dessa naturligtvis
de intressantaste."
4. "Det är ganska förklarligt men inte desto mindre beklagligt,
att våra tonsättare med få undantag medvetet undviker en närmare
kontakt med och kännedom om folkmusiken." (not
61)
Förklaringen till den fjärde punkten är enligt Arnberg att de
tidigare tonsättargenerationerna lånat motiv och arrangerat i
.romantisk anda medan den unge tonsättaren ängsligt bevakar att hans
tonspråk skall vara internationellt. Arnberg hänvisar till Bartok som
exempel på "att man med folkmusiken som grund kan skapa ett högst
personligt tonspråk".
Av dessa
uppfattningar kan 1. och 3. föras tillbaka till Nils Andersson, här
förstärkt av den estetiska historicism som Moberg ger uttryck för i
flera av sina uppsatser. (not
62)
Beträffande
spelmanslagen 2. ser Arnberg redan vid 50-talets början dem som en
organiskt utvecklad form utifrån den ensamme estradspelmannen. Det är
en samspelsform, lämpad för massmedia.
Den
fjärde punkten gäller som så många gånger tidigare vem som skall
få del av folkmusiken, för vilken kulturmiljö skall vi förbereda
den? För de konstmusikaliskt skolade, med kontakter med tonsättare,
är svaret självklart den seriöse tonsättaren. Men det skulle bli
jazzmusikerna som förverkligade Arnbergs intentioner och breddade
folkmusikintresset på ett sätt som väl ingen kunde förutspå. Ingvar
Lidholms (f. 1921) Riter (1960) är annars ett av de få
konstmusikaliska verk som kan sägas förverkliga Arnbergs intentioner
från 50-talets början. Lidholm väljer inte spelmansmusiken utan
vallåten, som mer motsvarade hans konstnärliga temperament och krav
på musikalisk egenart.
|