FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Svensk folkmusik 1920-50 - 2. Svenskhetens bevarande  

Svensk folkmusik 1920-50
2. Svenskhetens bevarande

Såsom redan framgått av citaten om den utländska masskulturen var kampen mot denna kopplad med en strävan att bevara svenskheten. I en ledare med rubriken Varen Svenske i Folkdansringen från 1922 uppmärksammas dekadenta tecken inom svenskheten. Den svenska unisona sången av nationella hymner är på stark tillbakagång:

"Hur är det egentligen ställt med vår unisona sång nuförtiden ... När vi voro i Malmö i somras och vår lyckade fest var ändad så skulle vi sjunga 'Mandom mod och morske män'. Det var en ynkedom att se och höra att aderton-, nitton- och tjugoåringar ej kunde sången, utan stodo tysta och i skymningen försökte läsa texten ... Jag är nästan övertygad om, att alla som läsa dessa enkla rader kunna sjunga 'Honolulu', 'En knapp i västen', 'Var har du vatt i natt?' osv. mycket bättre än 'Du gamla du fria'." (not 37)

En rekommendation följer sedan på lämpliga sånger: Härliga land, Hell dig du höga nord, Mandom mod, Känner du landet det härliga rika och Jag vet ett land. Slutligen citeras en vacker sång som särskilt angelägen:

Upp bröder, kring bildningens fana,
Upp samloms i fosterländsk bygd!
Må ädlare känslor oss mana
att verka för nordmannadygd . ..

Bild 9. Hjort Anders. Teckning av Bror Hjorth.

Men hur skall då en riktig svensk dansare eller spelman se ut? Ernst Granhammar (1881-1946) tycks ha varit något av "chefsideolog" och många av de mest utrerade citaten i denna framställning härrör från hans penna. Vi citerar honom i hans hyllningsartikel till Hjort Anders på 70-årsdagen. Exakt samma formuleringar finns att läsa i drapan till samme spelmans 60-årsdag. Men i versionen till 70-årsdagen har Granhammar låtit Hjort Anders själv komma till tals. Hur mycket därav som är Hjort Anders eller Granhammar kan inte avgöras. Men det ger i varje fall exempel på en spelmansideologi som sannolikt inte var unik:

"Men han (Hjort Anders) tycker i varje fall att allt det där klassiska tonsvamlet är ett himmelrike emot den nutida'djävulsmusiken'som han tror är komponerad av Hin Håle själv, då han varit på dåligt humör! Den musiken liksom negerdansen skall bort av våra hagars dansbanor och lövade logar, den är ovärdig germansk ras och svenskt bygdefolk säger Hjort Anders och sätter fejlan under hakan. Och medan han spelade en urgammal fäbodvisa sågjag hur helt han levde in i sin musikkonst. Han var ståtlig där, han stod i sin Rättviksdräkt med det grå håret över en ren germansk profil, medan de stålgrå ögonen med välbehag vilade på fejlans blanka bröst." (not 38)

Svensk folkmusik 1920-50 - 2. Svenskhetens bevarande  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats