En som var förstående redan då det begav sig var ordföranden i SSR,
Knis Karl Aronsson. I sitt tal på riksstämman i Örebro 1965 säger han:
"Vi har under de senaste åren hört många exempel på hur vår urgamla folkmusik gett impulser till nya, moderna tonskapelser. Och vi erfar genast hemkänslan. En ny frisk gren på det gamla svenska musikträdet växer fram, en gren som söker näring i vår folkmusik." (not 51) Och nu börjar många ana folkmusikens renässans. 1966 skriver Matts Arnberg i artikeln Folkmusik - det är fint det: "I dag kan smarta managers fylla Stockholms konserthus genom att ordna folkmusikkonserter med gästande artister långväga ifrån. Hootenannyband - både inhemska och utländska - är säkra kort både för grammofonproducenter och managers. Och de otaliga popbanden tar gärna upp folkliga visor på sin repertoar. Allt detta går under beteckningen folkmusik - en term, som det nu gått både prestige och pengar i. Denna nästan explosionsartade och fullkomligt okontrollerade utveckling har kommit åtskillig undran och förvirring åstad bland dem som under många år av ljumt intresse, arbetat med och vårdat sig om den svenska folkmusiken. Vad är det egentligen som hänt på det här området, som skapat förutsättningar för de sista årens 'boom' i folkmusik?" Han menar att "vårt lands intresse för 'folkmusik' är en modefluga just nu - en importvara, som så många andra huvudsakligen västerifrån". Men: "Vid sidan av
eller parallellt med den kommersialiserade och popbetonade
'folkmusikvågen' har det i synnerhet bland den intellektuella ungdomen
växt fram ett allvarligt intresse för det äkta, genuina i folkmusiken" --- I detta tidiga skede sätter Arnberg fingret på två viktiga punkter.
Dels att det publika intresset - som jag snart skall behandla utförligare
- är en import västerifrån. Dels att ett intresse för den genuina
folkmusiken kräver tillgång till denna. |