Allt sedan tidigt 1800-tal hade konstmusiken begagnat sig av den
svenska folkmusiken, och gjort alltifrån enkla harmoniseringar, över
stråkkvartetter till orkestreringar och totala omarbetningar.
Spelmansrörelsen bemötte dessa försök med en till svagsinne gränsande
godhetsfull välvilja. När jazzen på 60-talet gör på samma sätt väcks
ramaskrin. Det som avses är naturligtvis Jan Johanssons (Jazz på svenska 62-64, Musik genom fyra sekler -68), Bengt Arne Wallins (Old folklore in Swedish modern -62), Bengt Hallbergs och George Riedels jazzbearbetningar av svensk folkmusik (Adventures in jazz and folklore -65). Musiker, kritiker och forskare var alls inte lika avogt inställda - tvärtom! Vi kan nämna Matts Arnberg - vars traditionsinspelningar i radioarkivet låg till grund för den sistnämnda skivan, som ju förövrigt vann det årets "Triumph Variete" i Monte Carlo - Bengt R. Jonsson på visarkivet - som anlitats vid urvalet och tillsammans med Håkan Norlén författat kommentarerna till Musik genom fyra sekler - och slutligen Ulf Peder Olrog (O) som på omslaget till Bengt Arne Wallins skiva för följande samtal med Carl-Erik Lindgren (L):
L: "Jag skall fråga Dej Olrog,
rakt på sak, eftersom Du är minst sagt hemma på området: 'Kan Wallins
tolkningar av folkmusik kallas för helgerån, för en vandalisering av ett
material som bort lämnas ifred i sin ursprungliga form?' Det gjorde han, och även de övriga jazzmusikanterna! Jazz på svenska blev en stor framgång, och så här i efterhand är väl många spelmän beredda att erkänna Jan Johanssons mästerskap - kanske därför att, i deras öron, betydligt värre saker kommit! Bild 11. "En ny frisk gren på det gamla svenska musikträdet växer fram, en gren som söker näring i vår folkmusik." Konvolutet till grammofonskivan Jazz på svenska. |