Till kulturpersonerna hör Karl-Erik Forsslund som med Storgården
skapat ett nytt ideal, en brunnsviksanda, där folkkulturen hade en given
plats. Detta visar han bland annat med sitt storverk Med Dalälven från
källorna till havet. En medhjälpare i uppteckningsarbetet har han i
Karl Sporr, som i en person förenar samlaren och estradspelmannen.
Bild 4. Karl Sporr: "Bondkomikerkulturen opererar ju i viss mån i nationell stil, men det är bara en av stadsbor och yrkespajaser uppfunnen okultur." (not 14) Carl Lindquist, Växjö, sedermera Borås (1839-1923), utklädd till marknadsgycklare /stående/. Foto: Svenskt visarkivs samlingar. Kanske var det ändå estradspelmännen som kom att nå ut till de breda folklagren. Och i än högre grad gjorde bondkomikerna det. Vid sidan om dragspelstävlingarna - spelmanstävlingarnas mer spekulativa arvtagare, i total avsaknad av hembygdsnostalgi - var ju också revyerna och basarerna 10-talets stora folknöje. Många bondkomiker, som Glada Kalle, Grannaspöjken och Schwente i Flena, spelar också fiol och kryddar sin framställning med folklåtar. Grannaspöjken t.ex. var egentligen bygdespelmannen Josef Alm. (not 13) På Artur Hazelius initiativ bildades 1893 Svenska Folkdansens Vänner (SFV) i Stockholm. Dessa hade bl.a. till syfte att säkra rekryteringen av dansare till Skansen. I styrelsen sitter två philochorister och en landsmålare, Carl Petter Rosén, alias bondkomikern "Jödde i Göljaryd". (Se s. 153.) Föreningens uppgift är att: "i närmaste
anslutning till Nordiska museets strävande: Bild 5. Skansens folkdansare på Amerikaturné 1906-07. Spelmännen är Mårten Andersson och Måns Olsson, Mattmar, Jämtland. Originalet hos I. Olsson, Östersund. Folkdansen har nu två föreningar - Philochoros och SFV. Under början av 1900-talet bildas ytterligare danslag t.ex. Skansens dansare, som med jämtspelmännen Måns Olsson och Mårten Andersson 1906-07 gör en turné i Amerikas svenskbygder. På programmet står Fryksdalspolska, Trekarlspolska, Östgötapolska, Gotlandskadrilj, Daldans, Fjällnäspolska, Vingåkersdans, Oxdans, Halling, Snurrebock och Väva vadmal. Idel välkända nummer för senare tiders folkdansare! (not 16) Det är främst i storstäderna folkdanslagen uppstår - Folkdansens vänner, Skansens folkdanslag, Apell, Skördegillet, Kulturella Folkdansgillet i Stockholm, Göteborgs Nationaldanssällskap, Nationaldansens vänner i Malmö m.fl. - och så småningom föds där också behovet av samordning. National uppträdde flitigt, bl.a. vid Ugglevikskällan där den framväxande arbetarrörelsen hade sina tillställningar. Socialdemokraterna, som då upplevde sin 'Sturm und Drang-period', tyckte emellertid att ordet National luktade borgerlighet och reaktion och föreslog att namnet skulle strykas. Då kom namnet Apell till." (not 17) |
Folkdanslag |
|||
Ville Roempke: Om spelmansrörelsen |