Vad menade man då med svensk folkmusik?
"Folkvisor och
gamla psalmmelodier, vallåtar, gånglåtar, skänklåtar, brudlåtar,
långdanser, polskor, kadriljer, gammalvalser m.m., men däremot inte
polkett, mazurka, wienervals, gallopad."
Under spelmanstävlingarna försatt juryn inte tillfället att påverka
spelmännens repertoar i denna riktning.
Efter Sundsvallstävlingen 1908 säger K. Y. Leffler: "Men vida större
vinst, en vinst som hela prisnämnden med nöje har konstaterat, är att
repertoarens halt har förbättrats." Och han uppmanar spelmännen: "Spela
edra gamla, präktiga polskor, marscher och gammalvalser, men bry er inte
om, tvärtom akta er för alla moderna saker, sådant som spelas på positiv,
dragspel och grammofon."
(not 6)
Och efter tävlingen på Gotland samma år förklarar Nils Andersson att "han
trodde (vidare) bristen på polskor - polskor i moll hade så gott som
saknats - möjligen berodde på att man i spelmanskretsar ej insett
tävlingens innebörd och ej förstått skillnaden mellan gammalt och nytt".
(not 7)
En annan som inte förstod, eller ville förstå, skillnaden mellan gammalt
och nytt var Wilhelm Peterson-Berger. Efter en insändare i
Östersundsposten 1910 - där "Många allmogespelmän" är uppbragta över att
det äkta jämtska bondspelet inte belönats som vid förra tävlingen 1908,
utan blivit förbisett till förmån för modern notspelning och komponerade
stycken - tar han till orda i artikeln Gammalt och nytt. Här hävdar han
stick i stäv med övriga folkmusikivrare att det gamla absolut inte är ett
värde i sig och att den mesta yngre musik han hört på tävlingarna varit
vida överlägsen den äldre. Apropå dragspelet säger han:
"Dragharmonikan
har här icke som på andra ställen i vårt land störtat en musikalisk, av
hög smakförfining utmärkt kultur, och det av tre skäl:1. någon dylik
kultur fanns icke att störta
2. dragharmonikan förmådde icke ens undanskjuta den musik som fanns förut
3. dragharmonikan - var ett nödvändigt led i Jämtlands musikaliska
utveckling, liksom industrialismen och skogsaffärerna i dess ekonomiska
och sociala."
(not 8)
Detta var ett oerhört uttalande på den tiden! Folkmusikinstrumenten
skulle ju vara fiol, nyckelharpa, klarinett, bleck- och träpipa, lur och
horn, näver, hummel och psalmodikon, men absolut inte dragspel.
Det är nog t.o.m. så att vi i utrotandet av dragspelet kan se ett av
spelmanstävlingarnas främsta syften.
Det viktigaste resultatet av spelmanstävlingarna var att estraden nu kom
att ersätta spelmansbordet som låtarnas främsta forum. Spelmansmusiken
blev estradmusik och fick som sådan sin största funktion. Visserligen med
en arkaiserande låtrepertoar. Visserligen bl.a. tack vare kampanjen mot
dragspelet med klar boskillnad gentemot det vi nu kallar gammaldansmusik.
Men ändå, spelmansmusiken fick onekligen en stor knuff framåt - in i
spelmansrörelsen. |