| Nu hade också Svensk-Finland tagit intryck av det svenska exemplet.
Samma år ingick en spelmanstävling i den 4:e allmänna finlandssvenska
sång- och musikfesten i Helsingfors. Ett populärt inslag var när Otto
Andersson i musikkommittén efter själva tävlingen samlade alla deltagarna
på scenen och fick dem att enas om en gemensam stämton och låt. Allspelet,
en nu så vanlig ingrediens på svenska spelmansstämmor, var fött! 1908 hade spelmanstävlingarna utvecklats till en verklig folkrörelse. Detta enligt Otto Anderssons Spel opp I spelemänner, som på ett lysande sätt skildrar perioden: Nu hade idén spritts över så gott som hela landet, och tävlingar hölls bl.a. i Mora, Karlskrona, Arvika, Delsbo, Östersund, Söderköping, Sundsvall, Visby och Älvkarleö. Ofta sker det i samband med andra större arrangemang - utställningar, mässor, hembygdsdagar som understundom kunde svälla ut till nationella samlingsfester. Bild
2. Spelmanstävling i Hässleholm 1910. Foto: Folklivsarkivet, Lund.
Över huvud taget är dessa år i spelmansrörelsens barndom de stora
folksamlingarnas och folkrörelsernas tid. Vi behöver bara tänka på
ungdoms- och hembygdsmötena. Redan tidigare hade väckelse-, nykterhets-
och arbetarrörelsen gjort sitt till för att samla folk. Nu tillkom
hembygds- och spelmansrörelsen. De hade mycket gemensamt och kom också i
hög grad att påverka varandra. |
|
Spelmanstävlingar |
|
|
|
|
|
|
||||
| Ville Roempke: Om spelmansrörelsen | ||||