Bild
12. I dag bärs huvudansvaret för den fortlöpande folkmusikdokumentationen
av Svenskt visarkiv. Här syns arkivets medarbetare, arkivarie Märta
Ramsten, intervjua Olof Andersson, Stöde, inför Spelmans- och
folksångarstämman i Stöde 1978. Foto: Torbjörn Ivarsson. Huvudinstitutionen för folkmusikforskning i landet är Svenskt
visarkiv. Arkivet grundades 1951 av bl.a. visdiktaren och -forskaren
Ulf Peder Olrog. Svenskt visarkiv är det hittills enda specialarkivet för
folkmusik i Norden. Dess närmaste motsvarighet är Deutsches
Volkliedsarchiv i den västtyska staden Freiburg.
Från början var meningen att Svenskt visarkiv framför allt skulle
sammanföra kopior av visuppteckningar i andra arkiv samt framställa
register över detta material. Med åren har emellertid arkivet byggt upp en
egen samling av originaluppteckningar. Och från 1968, då ansvaret för
folkmusikinspelningsverksamheten övertogs från Sveriges Radio, har den
instrumentala musiken på allvar införlivats i arkivets kompetensområde.
Insamling av folkmusik skedde långt in på 1900-talet huvudsakligen med
hjälp av papper och penna. Hos många upptecknare fanns en djupt rotad
skepsis mot den nya inspelningstekniken - och inte minst mot
inspelningarnas beständighet. Nedskriften räknades länge som det enda
säkra sättet att bevara texter och melodier.
Det fanns dock forskare som mycket tidigt tog tekniken till hjälp. 1895
gjorde ungraren Béla Vikár sin första upptagning med fonograf.
Överhuvudtaget var man i Ungern tidigt ute med att använda inspelningen
som dokumentationsmedium. De ungerska folkmusikarkiven förfogar över
tiotusentals fonografupptagningar. I skaran av framstående ungerska
forskare i början på seklet märks Béla Bartók och Zoltán Kodály.
Båda utförde ett omfattande inspelningsarbete.
Det första inspelningsarkivet, vari ingick bl.a. folkmusik, grundades i
Wien 1899. Ett motsvarande arkiv i Berlin leddes i början av 1900-talet av
musikantropologen Erich von Hornbostel, som utvecklade
inspelningens användning i vetenskapliga sammanhang.
Flera finländska folkmusikforskare räknas som inspelningspionjärer, bland
dem Yrjö Wichman, som dokumenterade musik hos finskugriska folk i
dåvarande Ryssland. Finlandssvensken Otto Andersson gjorde
fonografupptagningar hos den svensktalande minoriteten i Estland.
På 1910-talet utförde den svenske etnografen Yngve Laurell på eget
initiativ fonografinspelningar med spelmän från olika delar av landet.
Laurells unika samling folkmusikdokument har uppmärksammats under senare
år och bl.a. utgivits på grammofonskiva.Det är tydligt att
ljuddokumentationen i början skedde tack vare insiktsfulla och personligt
engagerade forskare. Institutionerna som sådana gick inte i spetsen för
att introducera detta nya och överlägsna bevarandemedium.
|