En
annan grundläggande orsak till att vallhjonen följde sina kreatur hela
dagarna var den ständiga rovdjursfaran. I våra dagar, då det gäller
att försöka rädda de ytterst få vargar och björnar som finns kvar i
våra marker, har vi svårt att sätta oss in i hur pressande det hotet
var. Helt konkret kunde det för vallkullan i vilket ögonblick som
helst innebära en kamp på liv och död. Och förlusten av några djur
betydde ett svårt ekonomiskt avbräck och kanske svält för gårdens
folk.
Till
skillnad från vad som är brukligt inom de flesta herdekulturer har
vallningen i Sverige åtminstone under de senaste tvåhundra åren till
helt övervägande del skötts av kvinnor. I vad mån detta
förhållande är beroende av en kunglig förordning ifrån 1686 om
vallning av kreatur är mycket osäkert. I detta kungabrev påbjöds att
"icke några poikar uthan heller quinfolk skola brukas till
wallhjon" på grund av att den "fahrliga och wederstyggeliga
Tijdelags syndh och missgerning på en och annan ort i landet ganska
mycket skall föröfwas och taga öfverhanden". (not
13) Det faktum att vallningen även vid sätrarna i Norge
till övervägande del skötts av kvinnor, trots att några påbud
därom aldrig utfärdats där, tyder på att detta påbud knappast varit
av någon avgörande betydelse. Klart är i varje fall att det haft stor
betydelse för fäbodsångens utformning, att den främst varit en
kvinnornas angelägenhet.
Fäboddriften
nådde en intensiv blomstringsperiod under 1800-talet. Men trenden har
vänt och under 1900-talet har tillbakagången varit konstant.
Strukturomvandlingen inom jordbruket har gjort skogsbetena
överflödiga. Fäbodarna har fått förfalla eller kommit att fylla nya
behov. Stugorna blir fritidshus - ett helt okänt och otänkbart fenomen
för äldre tiders landsbygdsbefolkning! Naturskönheten, avskildheten,
den gamla bebyggelsen, den "exotiska" kulturen; allt detta
gör fäbodarna till lockande investeringsobjekt för turistindustrin.
Fortfarande har dock en del fäbodvallar kvar sin gamla agrara funktion.
Ännu några somrar kan man finna både kor, getter, får och
fäbodkullor på några vallar i södra Jämtland, Härjedalen och
nordvästra Dalarna. Men där förut hopar på över femtio djur betat,
finner man nu kanske fem djur. Konkurrensen om betet har upphört,
särskilt som de väldiga skogsavverkningarna givit nya, rika
betesarealer. Bruket att valla kreaturen har blivit överflödigt och
därmed också frångåtts. Detta har skett långsamt och gradvis, vid
olika perioder i olika delar av landet. Några decennier in på
1900-talet var förändringen genomförd i de flesta fäbodområden. Men
ännu under 1940-talet höll man fast vid det gamla bruket på några
vallar, trots att det nu var helt obehövligt.
"Kulturlandskapet
har genom tiderna varit underkastat ständiga förändringar,
allteftersom de materiella förutsättningarna att utnyttja
naturtillgångarna växlat. Fäbodlandskapets uppkomst, blomstring och
undergång är just en länk i denna kedja av förvandlingar i
landskapsbild, näringsliv och mänskligt liv, som går som en obruten
tråd genom mänsklighetens historia och som vi själva i dag så
intensivt upplever." (not
14)
|