Konsten
att göra barkpipor i savningstiden har sannolikt årtusendens tradition
bakom sig. Den är enkel, och varje vår lärs den ut till nya barn över
hela landet, åtminstone där man har någon som helst, kontakt med
levande natur. Sina äldre funktioner som magisk symbol och som
"vallhjonets förnöjelse" har den mist, men den har länge
också tillhört barnens värld. Och som barninstrument har den kunnat
leva vidare i obruten tradition - ett ganska vanligt kulturfenomen som
gäller även för mungigan, bortsett från själva tillverkningsmomentet.
Träpipans
ålder och ursprung är svåra att bedöma; äldre skriftkällor lämnar
alltför vaga uppgifter, och de bevarade instrumenten har ännu inte
kunnat dateras. Några pipor antyder påverkan av vissa blockflöjttyper
från renässansen resp. barocken. Men mycket talar för en relativt
självständig utveckling av pipan inom landet, och man kan förmoda att
medeltidens spelmän använt träpipor lika mycket som de benflöjter
arkeologerna hittat. Säkert har de också varit mer spridda i äldre tid
än vad 1800-talets källor anger.
Träpipan
tycks ha haft ett mycket nära funktionssamband med fäbodliv och
vallgång. Dybeck och andra 1800-talskällor lokaliserar den främst till
områden i mellansverige och Norrland som då ännu hade fäboddrift. De
äldre pipor som finns bevarade i museerna härstammar från samma
trakter. När man i det sena 1800-talet börjar överge den traditionella
fäboddriften, blir också spelpiporna mindre vanliga. De levde inte
heller vidare i barnkulturen lika självklart som de lättspelta och lätt
tillgängliga barkpiporna och mungigorna. För träpipans överlevnad
krävdes en medveten räddningsaktion.
Den
anknytning till fäbodmiljö som källorna antyder innebär självfallet
inte en begränsning till fäbodstuga och vallskog. Med sina relativt rika
musikaliska resurser i behändigt format var pipan lätt att ta till för
en stunds vederkvickelse i sällskapliga eller ensliga stunder. Om den
också använts till dans är ovisst. Men den var enkel att stuva i
matsäcksasken när man gick bort på myrslåtter med övernattning i
"slogbodar". På kvällen efter arbetet brukade man ta fram
pipan och spela i solnedgången:
"det gav
bäst eko då, i synnerhet om man var vid något vattendrag."
Och för den som drog hemifrån på handelsfärd, herrarbete eller
exercis var pipan ett varken skrymmande eller tyngande medel till
underhållning och popularitet.
Med
Gesundastämman 1906 kom spelpipan på nytt i blickpunkten. Där deltog
på Zorns uppmaning Sväs Anders Ersson från Evertsberg med piplåtar som
han lärt sig som barn under fäbodsomrar och i hembyn. Journalister och
sedermera radiomän fann snart vägen till Sväsgården. När Sväs Anders
dog 1968, 96 år gammal, hade han direkt eller indirekt hunnit förmedla
sin spelstil och sin repertoar av visor, polskor och gånglåtar till ett
par generationer nya spelmän. Samtidigt hade det blåsts liv i den
älvdalska tillverkartraditionen, och Hans Anders Erikssons pipor spreds
över hela landet under den dialektala benämningen spilåpipa, som
därmed blev allmänt vedertagen.
Bild
9. Spilåpiparen Sväs Anders Ersson (1872-1968), Evertsberg, Älvdalen.
Foto: Ewert Åhs.
I
slutet av 1970-talet har spilåpipan fått ett slags nyrenässans, buren
av folkmusikvågen och den antikommersiella musikrörelsen. "Spela
själv!" lyder dagens paroll, som med uppmuntrande resultat kan
hörsammas av vem som vill genom den lättspelade spilåpipan. Dalarnas
museum har påpassligt givit ut en EP-skiva, där Leksandsspelmannen Knis
Karl Aronsson med van hand leder den nye spilåpiparens första toner. (not
12) I samverkan med Rikskonserter har
museet vidare startat ett omfattande skolprojekt i sitt län, där unga
spelmän spelar pipa tillsammans med barnen och på detta sätt söker ge
dem en direktkontakt med en bit av deras egen kulturella bakgrund. Den
ende traditionsbärande pipmakaren, Lars-Erik Andersson i Evertsberg,
hinner inte längre ensam klara efterfrågan på pipor, och de enstaka
tillverkningsförsöken på andra håll i landet förslår inte heller.
Och så har man hamnat i en hittills unik situation inom svensk folkmusik:
i en tid av lågkonjunktur har man 1978 sökt etableringsstöd i Dalarna
för en hemindustri med folkmusikinstrument - spilåpipor - som produkt
att tillverkas i större serier efter gamla prototyper.
|