Bild 2. Nyckelharpsspelare i Häverö kyrka, Uppland. Målning från 1400-talet. Foto: Svenska RIdIM-kommittén. 1400-1500-talens många instrumentspelande änglar i bl.a. de uppländska kyrkomålningarna kan inte enbart förklaras som kopierade bilder från kontinenten: Sannolikt krävde prästerskapet och menigheten att den himmelska sången i de färgsprakande valven skulle vara förståelig, dvs. att de instrument som förekom skulle vara kända till utseende och klang.Hur mycket av Olof Månssons alias Olaus Magnus' (1490-1557) beskrivning av De nordiska folken (1555) som verkligen går tillbaka på upplevda händelser i Sverige kan diskuteras. Men det är inget tvivel om att han med kärleksfull hand sökt återge både dans, sång och musik såväl inom som utanför frälseståndets kulturella domäner. Herdarnas användning av musik överensstämmer i stort med berättelser från 1800talets Dalarna. Visorna av skamlig eller dygdig art, majfesternas sånger etc. möter oss också senare. Olaus Magnus hänvisar ofta till arvet från fädrens tid, vilket visar att sådana visor funnits långt före 1500-talet. I det medeltida Sverige fanns också musik som var gemensam och allmänt förekommande. Andliga visor och psalmer är en sådan kategori, en annan de senmedeltida politiska visor som bl.a. utgick från Gustav Vasas (1496-1560) kansli. På kyrkbacken sjöngs de till den simpla menighetens politiska uppbyggelse. Gustav Vasa var själv vaksam gentemot de politiska fiender (t.ex. biskop Hans Brask, 1464-1538) som med visans hjälp lade moteld mot den officiella propagandan. Men sådana politiska visor sjöngs sannolikt inte bara av "allmogen" utan som mer eller mindre medveten propaganda av alla i samhället som intresserade sig för makthavarnas göranden och låtanden. Hur allvarligt man såg på visan som nyhetsförmedlare framgår bl.a. av domböckerna. I visans form kunde man beskylla folk för stöld, vilket kunde leda till rättegång. I en rättegång i Arboga 1466-67 är det t.ex. rådmannen Eskil Unnason som vill ha upprättelse för en beskyllning för fårstöld. Två vittnen betygar med ed att svaranden Jon Släth "sath in til pedhir i vppeby oc qwadh ena wiso om eskil oc qwadh saa: for eei radman of arboga i aar, til hwwuskaer ath stiaela faar." (not 02) Karl-Ivar Hildeman ställer samman dessa nidvisor med den berömda propagandavisan om Gustav Vasa.Att beskylla någon för stöld av husdjur var en grov ärekränkning. I visans form var skammen outplånlig så länge den levde i minnet och på folkets läppar. Även om vi kan konstatera många ytliga paralleller mellan medeltidens och dagens musik ligger en djup skillnad i musikens verkan och funktion. På samma sätt som visan satt fast inpräntad i minnet var sannolikt också det relativt begränsade utbudet av melodier och danser var mans egendom inom en geografiskt, kulturellt och socialt avgränsad miljö. |