FOLKMUSIKBOKEN  -  Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi

Inledning 

Men att det har funnits och finns en klar gräns mellan olika sociala miljöer, deras musikinstrument, klangideal melodier och rytmer, kan inte förnekas. Adelns och borgerskapets kultur sammanhängde exempelvis med utländska förebilder. Där var opera och konserthus eller musikaliska sällskap sociala träffpunkter från 1700-talet och framöver.
När den svenska arbetarklassen organiserade sig under senare hälften av 1800-talet var det inte landsbygdens traditionella låtar och visor som blev idealet. Nej, då hade redan dragspelet, munharmonikan och en massproducerad underhållningsmusik slagit igenom. De andra folkrörelserna, frikyrkan och nykterhetsrörelsen, valde främst nyare, anglosaxiska tongångar. De gamla låtarna och visorna blev en historisk och estetisk angelägenhet för ledande kulturella och kulturpolitiska personer som insåg att det "nationell arvet" var i fara. Folkmusiken räddades genom uppteckning och åtgärder för att stimulera fortsatt utövning.
Nu blir också "folkmusik" ett begrepp som alltjämt är allmänt vedertaget. Men under 1800-talet kan man skilja mellan 1. dem som kallar en viss musik "folkmusik" och 2. dem för vilka denna musik är ett självklart sätt att uttrycka sig i sång, dans eller spel.
Låt oss förtydliga med ett exempel. Den store folkmusikinsamlaren Richard Dybeck anordnar en konsertafton med folkmusik. Den musik som han och hans musikvänner ur den borgerliga miljön spelar är inte deras egen, den är upptecknad after "de andra", dvs. "folket". En gumma sjunger en visa för Dybeck. För gumman är visan en del av hennes kultur, som inte kräver någon särskiljande etikettering. Men en romans - som för Dybeck och hans vänner inte behöver ha någon socialgrupps­beteckning - skulle säkert gumman beteckna som "herrskapsmusik".
Ur historien följer nu några ytterligare exempel på den särpräglade musik och musikmiljö som i dag definieras som "folkmusik" och "folkmusikmiljö ". Numera vet vi ganska väl vad vi musikaliskt avser med begreppet "folkmusik". Det är de upptecknade låtarna och de kvarlevande instrumenten, de många visorna och de exklusiva lockropen från främst landsbygden i Sverige fram till bondesamhällets upplösning, då de institutionaliseras och formas till en stil, en epok. Ungefär på samma sätt som vi använder oss av barockmusik eller wienklassicism för att beteckna de musikaliska kvarlevorna från en feodal eller borgerlig musikmiljö använder vi oss således i dag av begreppet "folkmusik" för att beteckna en musikkultur i ett avgränsat socialskikt från medeltid fram till modern tid.

Inledning  

Jan Ling: Om folkmusikens historia och ideologi
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats