Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Studieanvisningar (7 of  8)

 

Några pedagogiska förslag

Första träffen i den nya gruppen
Starten är viktig, där läggs grunden för cirkelns arbetssätt och stämning. Även avslutningen är
viktig, det gäller att alla ska känna att de vill komma tillbaka. Här är några förslag hur ni kan arbeta under sammankomsterna:
    Börja första gången med uppvärmning och mycket dans – direkt! Prata så lite som möjligt i början, och vänta med att gå igenom namn och annan formalia! Håll på ordentligt fram till en rast, minst 45 minuter. Sedan kan ni sitta ned, presentera er och prata uppläggning av cirkeln. Handledaren bör här tala om hur han/hon brukar jobba. Fortsätt sedan att dansa något, så att ni inte går hem första gången utan att ha rört på er i slutet.

Följande träffar
Börja varje gång med en uppvärmning. Låt den övergå i den praktiska dansen, gärna utan att närmare gå in på vilken dans det handlar om. Gå igenom moment i dansen praktisktteoretiskt på dansgolvet – kanske med utgångspunkt från andra danser. Diskutera och prata mer om dansen, dess historia och musik under en paus i dansandet. Försök att varje gång återknyta till det ni gjorde gången innan. Avsluta t ex med att dansa ”fritt val”, där deltagarna väljer dans. Allra sist en kort samling med nedvarvning och några ord om nästa träff. Jämför med studieplanen, och gör eventuella justeringar i den. Under andra sammankomsten kan det vara lämpligt att diskutera och gå igenom studieplanen lite noggrannare.
    Avsluta varje sammankomst med att prata en stund om hur den har varit. Var inte rädd för att komma fram med dina synpunkter – det är enda chansen att få någon ändring om det är något du inte tycker fungerar så bra. Bestäm vad ni ska göra nästa gång och en lämplig hemuppgift.

Sista gången
Låt denna gång bli lite festligare. Dansa igenom hela repertoaren ni hunnit med under terminen, och prata om hur ni kan använda den. Utvärdera cirkeln, och det ni lärt er. Diskutera också om det finns intresse för någon form av fortsättningsgrupp. Och varför inte gå ut och dansa tillsammans på lokal efter sista gången, som avrundning på cirkeln?

DISKUTERA
* Hur har er cirkel/grupp fungerat?
* Hur vill ni fortsätta?
* Är det något ni har saknat eller haft för mycket av i cirkeln?

 

Studieanvisningar (7 of  8)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats