Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Studieanvisningar (6 of  8)

 

Tre sätt att göra cirkeln ännu bättre
Det finns tre olika sätt att bredda cirkelns möjligheter till kontakter och impulser ”utifrån”. Diskutera inom gruppen, och tala med ert studieförbund när ni bestämt er för hur och när ni vill utnyttja möjligheterna.

Fackmannamedverkan
I en dansgrupp kan man någon gång under terminen ”låna in” en instruktör med specialkunskaper, t ex om tango eller polskor. Eller varför inte en spelman, som kan spela och berätta mer om musik?

Studiebesök
Dans finns på många ställen i många olika sammanhang. När ni lärt känna varandra, och fått en någotsånär gemensam repertoar, gör då ett studiebesök på en danslokal, eller i en dansförening. Varför inte gå till ett dansställe ni inte skulle gått på ensamma, eller göra ett besök hos en dansgrupp hos någon invandrarförening?

Samverkan
Samverkan innebär, att ni någon gång gör något tillsammans med en annan kulturgrupp eller cirkel. T ex kan två dansgrupper ordna en gemensam dansträff, eller en dans och en musikgrupp göra något ihop. Möjligheterna är många!
    Ert studieförbund kan hjälpa er med ytterligare information om hur ni kan utveckla arbetet i studiecirkeln eller kulturgruppen.

DISKUTERA
* Vilket mål har du/ni/gruppen för er verksamhet?
* Vilken arbetsform har er grupp? Stämmer den med era mål?
* Hur ser er studieplan ut? Har ni ingen – gör en!
* Läs SÖ's häfte Mål och riktlinjer för studiecirklar i dans, och diskutera om ni delar deras syn på dans och danscirklar. (Några citat står i texten ovan).
* Vilka studiebesök tycker ni vore trevliga och intressanta?
* Finns det några grupper att samverka med i er närhet?
* Vilken fackmannamedverkan skulle ni ha behov av?
* Ta reda på invandrargrupper med dansverksamhet på er ort, och fundera över om ni kan ordna något utbyte.

 

Studieanvisningar (6 of  8)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats