Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Studieanvisningar (8 of  8)

 

 

Lite dansmetodik

Cirkelledarens roll
En av cirkelledarens viktigaste uppgifter är att ”rasera hinder” för deltagarna, att så långt som möjligt hjälpa dem med de lurigaste momenten i dansen. Lika viktigt är att stimulera diskussion, funderingar och viljan att prova egna lösningar. Hur detta går till varierar mycket från person till person. Här följer ändå några små tips ur min egen erfarenhet:
* Prata så lite som möjligt under dansen. Gör istället speciella pratpauser.
* Visa inte dansen i förväg, utan i efterhand, när deltagarna själva fått prova sig fram.
* Tala inte i förväg om vilken dans ni ska göra, så slipper ni förväntningar och förutfattade meningar.
* Utgå från något som alla kan, t ex gångsteg, och bygg upp dansen från det.
* Lär i första hand ut grunder och låt deltagarna själva leta fram variationer.
* Starta musiken innan ni börjar dansa, så att alla får tillfälle att ”känna in” den, gärna ända från uppvärmningen.
* Ta en sak i taget, lägg på flera moment efter hand. T ex gå först var för sig när ni provar nya danssteg, sedan två och två, sedan med dansfattning, osv.
* Tänk på att handledaren aldrig kan lära någon något, bara skapa positiva förutsättningar för deltagarna att lära sig själva!
* Se till att alla byter danspartner relativt ofta. Ibland låser det sig tillsammans med någon. Och de som lär fort kan ge draghjälp åt de lite långsammare.
* Håll på länge med samma dansform/musikform, så att de nöts in.
* Filma med video någon gång, så att alla får se sig själva dansa.

Råd och tips i övrigt
Ibland tar det tid att lära sig, ibland går det av bara farten. Dessa växlingar är naturliga, och inget att förvånas över. Bästa sättet att ta sig förbi ”platåerna” när det känns trögt, är att dansa mycket, i många olika sammanhang. Ett annat sätt kan vara att göra precis tvärtom – att inse att det går att lära sig genom att sitta och titta på, och tänka över det man ser.
Är det för få pojkar/kavaljerer/karlar på kursen? Vad gör man då? Naturligtvis får flickor dansa med flickor, och pojkar med pojkar om de är flest. Visa gärna att det egentligen är samma steg man gör! Men se till att skifta danspartner oftare än vanligt.
(För vidare läsning – se litteraturlistan om Metodik och Pedagogik.)

DISKUTERA
* Går det lika bra att vara fler pojkar som fler flickor i en grupp? Motivera!
* Tycker ni om att byta danspartner ofta under en cirkelkväll? Lär man sig verkligen bättre på det sättet? Motivera!
* Hur ska man gör om gruppens medlemmar lär sig olika fort? Eller om gruppen från början har alltför olika förkunskaper?
* Tycker ni handledaren ska ha en annan roll än den som beskrivs ovan?

 

Studieanvisningar (8 of  8)

 
Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats