| 3. | 
    Foxtrot. Många i gruppen har säkert dansat foxtrot 
    tidigare. Dansa tillsammans och se hur många olika stilar som kan utvecklas. 
    Fortsätt att läsa i avsnittet om dansbeskrivningarna om historik och 
    namnformer. Känner ni igen namnformerna som föreslås vid foxtrot? Har ni 
    fler förslag, eller andra? Uppvärmning, historik och variationer som pkt 2. | 
  
  
    | 4. | 
    Polka. Visa stegen och fattningen. Prata om 
    fattningen och läs mer på sid 50 om dansfattningar, positioner och steg. Ta 
    upp någon eller några av diskussionsuppgifterna. I övrigt 
    som pkt 2. | 
  
  
    | 5.  | 
    Snoa. När ni kan snoa till 2 taktsmusik, prova 
    då att snoa i 3 takt. Läs mer om musik och dans, och gör några av 
    rytmövningarna där. Prata om sambandet mellan musik och dans, och ta upp 
    några av diskussionsuppgifterna. I övrigt som pkt 2. | 
  
  
    | 6.  | 
    Polska II och/eller polska I. Fortsätt 
    arbeta med avsnittet om musik och dans, titta på polske exemplena där och 
    försök att analysera den polskemusik ni dansar till på liknande sätt. Ta 
    gärna upp de definitioner på dans. Diskutera dem 
    och jämför med er egen uppfattning. I övrigt som pkt 2. | 
  
  
    | 7.  | 
    Mazurka. Prova både mazurkafattningen och andra 
    sätt att hålla i varandra. Fortsätt diskussionen från pkt 4 om 
    dansfattningar. Prova de olika varianterna av mazurkan. Läs i 
    historikavsnittet om tidlösa aspekter på dansandet och ta upp några 
    av diskussionspunkterna. I övrigt som pkt 2. | 
  
  
    | 8.  | 
    Vals. Prata om vad valsen innebar för dansen när 
    den kom i slutet av 1700-talet. Vad är valsbana? Hur dansade man innan 
    valsen kom? Läs i historiken om bondesamhället och vad som hände i 
    övergången till 1800 talets samhälle. Hur utvecklades valsen sedan? Lyssna 
    på några Wienervalser, t ex några av Strauss kompositioner, och dansa till 
    dem. Jämför med ”modern vals”. Läs om valsfattning och valsbana. I 
    övrigt som pkt 2. | 
  
  
    | 9.  | 
    Hambo. Vad är det som är gemensamt för vals, 
    mazurka och hambo? När kom hambon? Lyssna på hambomusik och känn den starkt 
    markerade takten. Titta på avsnittet Kroppen och dansen. Har 
    någon av er känt av några kroppsliga symtom, yrsel, träningsvärk, ont i 
    knäna, spänningsvärk? Försök att hitta förklaringar till de symtomen i 
    anatomiavsnittet. Vad kan man göra för att undvika värk, eller yrsel? I 
    vilka dansmoment har ni använt vilka muskler? I övrigt som pkt 2. | 
  
  
    | 10.  | 
    Bakmes. Bakmes går att dansa till nästan all 
    den musik vi tagit upp hittills i cirkeln. Prova flera av de variationer som 
    föreslås. Avsluta cirkeln med att prata om hur den har varit, och 
    hur ni vill fortsätta. |