Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Studieanvisningar (5 of  8)

 

3. Foxtrot. Många i gruppen har säkert dansat foxtrot tidigare. Dansa tillsammans och se hur många olika stilar som kan utvecklas. Fortsätt att läsa i avsnittet om dansbeskrivningarna om historik och namnformer. Känner ni igen namnformerna som föreslås vid foxtrot? Har ni fler förslag, eller andra? Uppvärmning, historik och variationer som pkt 2.
4. Polka. Visa stegen och fattningen. Prata om fattningen och läs mer på sid 50 om dansfattningar, positioner och steg. Ta upp någon eller några av diskussionsuppgifterna. I övrigt som pkt 2.
5. Snoa. När ni kan snoa till 2 taktsmusik, prova då att snoa i 3 takt. Läs mer om musik och dans, och gör några av rytmövningarna där. Prata om sambandet mellan musik och dans, och ta upp några av diskussionsuppgifterna. I övrigt som pkt 2.
6. Polska II och/eller polska I. Fortsätt arbeta med avsnittet om musik och dans, titta på polske exemplena där och försök att analysera den polskemusik ni dansar till på liknande sätt. Ta gärna upp de definitioner på dans. Diskutera dem och jämför med er egen uppfattning. I övrigt som pkt 2.
7. Mazurka. Prova både mazurkafattningen och andra sätt att hålla i varandra. Fortsätt diskussionen från pkt 4 om dansfattningar. Prova de olika varianterna av mazurkan. Läs i historikavsnittet om tidlösa aspekter på dansandet och ta upp några av diskussionspunkterna. I övrigt som pkt 2.
8. Vals. Prata om vad valsen innebar för dansen när den kom i slutet av 1700-talet. Vad är valsbana? Hur dansade man innan valsen kom? Läs i historiken om bondesamhället och vad som hände i övergången till 1800 talets samhälle. Hur utvecklades valsen sedan? Lyssna på några Wienervalser, t ex några av Strauss kompositioner, och dansa till dem. Jämför med ”modern vals”. Läs om valsfattning och valsbana. I övrigt som pkt 2.
9. Hambo. Vad är det som är gemensamt för vals, mazurka och hambo? När kom hambon? Lyssna på hambomusik och känn den starkt markerade takten. Titta på avsnittet Kroppen och dansen. Har någon av er känt av några kroppsliga symtom, yrsel, träningsvärk, ont i knäna, spänningsvärk? Försök att hitta förklaringar till de symtomen i anatomiavsnittet. Vad kan man göra för att undvika värk, eller yrsel? I vilka dansmoment har ni använt vilka muskler? I övrigt som pkt 2.
10. Bakmes. Bakmes går att dansa till nästan all den musik vi tagit upp hittills i cirkeln. Prova flera av de variationer som föreslås. Avsluta cirkeln med att prata om hur den har varit, och hur ni vill fortsätta.

 

Studieanvisningar (5 of  8)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats