3. |
Foxtrot. Många i gruppen har säkert dansat foxtrot
tidigare. Dansa tillsammans och se hur många olika stilar som kan utvecklas.
Fortsätt att läsa i avsnittet om dansbeskrivningarna om historik och
namnformer. Känner ni igen namnformerna som föreslås vid foxtrot? Har ni
fler förslag, eller andra? Uppvärmning, historik och variationer som pkt 2. |
4. |
Polka. Visa stegen och fattningen. Prata om
fattningen och läs mer på sid 50 om dansfattningar, positioner och steg. Ta
upp någon eller några av diskussionsuppgifterna. I övrigt
som pkt 2. |
5. |
Snoa. När ni kan snoa till 2 taktsmusik, prova
då att snoa i 3 takt. Läs mer om musik och dans, och gör några av
rytmövningarna där. Prata om sambandet mellan musik och dans, och ta upp
några av diskussionsuppgifterna. I övrigt som pkt 2. |
6. |
Polska II och/eller polska I. Fortsätt
arbeta med avsnittet om musik och dans, titta på polske exemplena där och
försök att analysera den polskemusik ni dansar till på liknande sätt. Ta
gärna upp de definitioner på dans. Diskutera dem
och jämför med er egen uppfattning. I övrigt som pkt 2. |
7. |
Mazurka. Prova både mazurkafattningen och andra
sätt att hålla i varandra. Fortsätt diskussionen från pkt 4 om
dansfattningar. Prova de olika varianterna av mazurkan. Läs i
historikavsnittet om tidlösa aspekter på dansandet och ta upp några
av diskussionspunkterna. I övrigt som pkt 2. |
8. |
Vals. Prata om vad valsen innebar för dansen när
den kom i slutet av 1700-talet. Vad är valsbana? Hur dansade man innan
valsen kom? Läs i historiken om bondesamhället och vad som hände i
övergången till 1800 talets samhälle. Hur utvecklades valsen sedan? Lyssna
på några Wienervalser, t ex några av Strauss kompositioner, och dansa till
dem. Jämför med ”modern vals”. Läs om valsfattning och valsbana. I
övrigt som pkt 2. |
9. |
Hambo. Vad är det som är gemensamt för vals,
mazurka och hambo? När kom hambon? Lyssna på hambomusik och känn den starkt
markerade takten. Titta på avsnittet Kroppen och dansen. Har
någon av er känt av några kroppsliga symtom, yrsel, träningsvärk, ont i
knäna, spänningsvärk? Försök att hitta förklaringar till de symtomen i
anatomiavsnittet. Vad kan man göra för att undvika värk, eller yrsel? I
vilka dansmoment har ni använt vilka muskler? I övrigt som pkt 2. |
10. |
Bakmes. Bakmes går att dansa till nästan all
den musik vi tagit upp hittills i cirkeln. Prova flera av de variationer som
föreslås. Avsluta cirkeln med att prata om hur den har varit, och
hur ni vill fortsätta. |