1. |
Sånglekar och sångdanser, Långdans eller Ballad. Välj
en eller ett par välkända danser som ni börjar med. När ni har dansat
ordentligt och lärt känna varandra på det sättet kan ni samla er, presentera
er för varandra och prata igenom studiecirkeln: |
|
* Vilka önskemål/förväntningar och förkunskaper finns i
gruppen? |
|
* Genomgång av studiematerialet. Hur är det upplagt?
Stämmer det med
era förväntningar? Vilka avsnitt verkar mest intressanta för
er? |
|
* Lokal, veckodag, tid, rökning, kaffepauser m fl praktiska
förutsättningar
för sammankomsterna. |
|
* Vad är en studiecirkel (kulturgrupp)? Målsättning och
grov planering av
cirkelns (gruppens) arbete. Cirkelledaren presenterar
kanske ett
förslag som ni kan jämföra med gruppens önskemål. |
|
* Förslag på studiebesök, fackmannamedverkan, samverkan med
andra
cirklar, tilläggsmaterial m m. |
|
* Vilken typ av hemuppgifter kan ni göra? Formulera en
lämplig
hemuppgift till nästa gång. |
|
* Läs om kläder och dans på sid 40, och prata lämpliga
kläder för
dansandet. Avsluta sammankomsten med någon av danserna.
Gemensam
nedvarvning, se sid 47. |
2. |
Uppvärmning. Låt uppvärmningen övergå i schottis. Jämför schottisstegen med t ex branlesteget i balladen. Gå igenom
tillsammans hur stegschemat fungerar, läs mer om
dansbeskrivningarna. Läs historiken och jämför med skildringen av
samhällsutvecklingen under 1800 talet. Hur tror ni att
förändringarna i samhället påverkar dansen, och dansandet? Prova något av de
förslag till variationer som står efter stegschemat. Bestäm en lämplig
hemuppgift till nästa gång. |