Planering av cirkelns arbete Studiecirkelns idé bygger bl a på att alla
i gruppen har erfarenheter och kunskaper och att vi tillsammans ska planera och
aktivt delta i arbetet. Det finns många olika sätt att angripa ämnet folklig
dans – det varierar från grupp till grupp vilken utgångspunkt och vilka önskemål
man har. Ni kan t ex utgå från de danser som alla, eller de flesta, i gruppen
redan kan, och därefter ta dem ni närmast önskar lära er. Ni kan börja med de
danser ni upplever som ”lätta” och gå vidare med de ni tycker verkar ”svårare”.
Eller ni kanske vill ägna er åt en viss tidsepoks danser, och lägga tyngdpunkten
vid dansens historia och samhälleliga bakgrund. I det här studiematerialet
kommer danserna i bokstavsordning. Det är självklart inte avsikten att man ska
ta upp dem i den ordningen, utan varje grupp måste fastställa en egen
arbetsordning, en studieplan.
Till varje dansform finns förslag på diskussionsuppgifter och hur man kan arbeta
vidare med dansen, t ex genom att prova den till annan musik. Det är ett bra
sätt att jämföra olika dansformer, att se vad som är specifikt för varje dans,
och vad som är gemensamt. Prata om vad som händer med stegen och dansrytmen. Läs
vidare om dansens historia och bakgrund – koppla ihop historiken för varje dans
med den allmänna historiken på sid 9–22. Fundera på om det finns något släktskap
mellan danserna, eller om eventuella likheter (och skillnader) kan bero på andra
faktorer, som musik eller anatomi. Studieplanering
En studieplan är helt enkelt en lista över studiecirkelns sammankomster där ni
anger vad ni har tänkt använda varje sammankomst till, vilka avsnitt i
studiematerialet ni ska arbeta med, eventuella studiebesök m m. Ni kan använda
det förslag till studieplan som följer här, eller göra en egen utifrån gruppens
önskemål och förutsättningar.
Använd en del av första sammankomsten till att prata igenom målsättning,
studiematerial och förkunskaper. Sammankomsterna bör naturligtvis läggas upp
efter gruppens erfarenhet. Gör sedan åtminstone en grov planering av hela
studiecirkeln redan under första sammankomsten. Diskutera igenom den igen under
andra sammankomsten, och justera den så att ni har en plan som ni är överens om
och har tänkt igenom. Ni kan sedan ändra i studieplanen un
der cirkelns gång om ni märker att den inte håller. Den är till som ett stöd för
ert eget arbete, inte något ni slaviskt måste uppfylla.
Gruppsammankomsterna bör kombineras med enskilda övningar (hemuppgifter) så att
ni mellan sammankomsterna dels förbereder er inför nästa träff, dels repeterar
det ni gått igenom i gruppen. |
|
|