Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg

Studieanvisningar (3 of  8)

 

Planering av cirkelns arbete

Studiecirkelns idé bygger bl a på att alla i gruppen har erfarenheter och kunskaper och att vi tillsammans ska planera och aktivt delta i arbetet. Det finns många olika sätt att angripa ämnet folklig dans – det varierar från grupp till grupp vilken utgångspunkt och vilka önskemål man har. Ni kan t ex utgå från de danser som alla, eller de flesta, i gruppen redan kan, och därefter ta dem ni närmast önskar lära er. Ni kan börja med de danser ni upplever som ”lätta” och gå vidare med de ni tycker verkar ”svårare”. Eller ni kanske vill ägna er åt en viss tidsepoks danser, och lägga tyngdpunkten vid dansens historia och samhälleliga bakgrund. I det här studiematerialet kommer danserna i bokstavsordning. Det är självklart inte avsikten att man ska ta upp dem i den ordningen, utan varje grupp måste fastställa en egen arbetsordning, en studieplan.
Till varje dansform finns förslag på diskussionsuppgifter och hur man kan arbeta vidare med dansen, t ex genom att prova den till annan musik. Det är ett bra sätt att jämföra olika dansformer, att se vad som är specifikt för varje dans, och vad som är gemensamt. Prata om vad som händer med stegen och dansrytmen. Läs vidare om dansens historia och bakgrund – koppla ihop historiken för varje dans med den allmänna historiken på sid 9–22. Fundera på om det finns något släktskap mellan danserna, eller om eventuella likheter (och skillnader) kan bero på andra faktorer, som musik eller anatomi.

Studieplanering
En studieplan är helt enkelt en lista över studiecirkelns sammankomster där ni anger vad ni har tänkt använda varje sammankomst till, vilka avsnitt i studiematerialet ni ska arbeta med, eventuella studiebesök m m. Ni kan använda det förslag till studieplan som följer här, eller göra en egen utifrån gruppens önskemål och förutsättningar.
    Använd en del av första sammankomsten till att prata igenom målsättning, studiematerial och förkunskaper. Sammankomsterna bör naturligtvis läggas upp efter gruppens erfarenhet. Gör sedan åtminstone en grov planering av hela studiecirkeln redan under första sammankomsten. Diskutera igenom den igen under andra sammankomsten, och justera den så att ni har en plan som ni är överens om och har tänkt igenom. Ni kan sedan ändra i studieplanen un
der cirkelns gång om ni märker att den inte håller. Den är till som ett stöd för ert eget arbete, inte något ni slaviskt måste uppfylla.
    Gruppsammankomsterna bör kombineras med enskilda övningar (hemuppgifter) så att ni mellan sammankomsterna dels förbereder er inför nästa träff, dels repeterar det ni gått igenom i gruppen.

 

Studieanvisningar (3 of  8)

Mats Nilsson: DANS - från långdans till bugg
Innehållsförteckningen, Dansboken

Svenskt visarkivs webbplats