Dans som studiecirkelämne ”I dans som studier måste
huvud och (efter)tanke, kropp och rörelse vara med. Dessutom måste det finnas en
ram att sätta in det hela i: anatomi, kultur, historia, rytm och musik. Dans
inom folkbildning bör också erbjuda deltagarna den gemenskap som skapas när en
grupp träffas kontinuerligt. När dans bedrivs som studiecirkel skall deltagarna
ges ett medinflytande i planering och uppläggning.” (SÖ)
”En studiecirkel i folklig dans innefattar inte enbart
dansandet som sådant utan även kulturhistorisk bildning. Den folkliga dansen
sätts in i sitt sociala, praktiska och historiska sammanhang. Genom studier av
dansens historia får deltagarna en inblick i det kulturhistoriska mönster som
bildar grunden till dagens samhälle. Cirklar som sysslar med mekanisk upprepning
av givna förlagor kan inte erhålla statsbidrag även om de ger en god uppövning
av teknik och framställningsförmåga.
En studiecirkel i dans måste därför även innehålla moment
utöver dem som ger de tekniska kunskaperna och färdigheterna. Arbetet måste
därför planeras så att den historiska bakgrunden med sociala, religiösa,
politiska, ekonomiska och kulturella aspekter, ägnas väsentlig uppmärksamhet. De
moment som ger deltagarna förutsättningar för ett självständigt skapande och
bättre förmåga att förstå dansens estetiska värden bör betonas.” (SÖ)
Ovanstående citat är hämtade ur häftet Mål och riktlinjer
för studiecirklar i dans, som SÖ givit ut. Häftet är gratis och kan
rekvireras från ert studieförbund eller direkt från Skolöverstyrelsen i
Stockholm. Här står lite mer om bestämmelserna när det gäller studiecirklar i
dans.
Dans – från långdans till bugg är godkänt som
grundmaterial för studiecirklar i folklig dans. Nedan följer rekommendationer
hur materialet kan användas i studiecirkeln och hur cirkeln kan planera sitt
arbete. Dessa råd kan givetvis även användas som grund för arbetet i
kulturgruppen, även om kraven på planmässighet där inte är lika stora.
Målsättning för studiecirklar i folklig dans
* att föra deltagarna i kontakt med den folkliga dansen som kulturyttring och
utveckla deras intresse och kunskaper inom dansens område
* att ta tillvara och levandegöra både nutida och äldre tiders danskultur
* att väcka och utveckla intresse och förmåga till egen skapande aktivitet
* att genom integrerade praktiska och teoretiska studier ge deltagarna tillfälle
att pröva olika dansformer och danser, insatta i sitt sociala,
praktiska och
historiska sammanhang. |
|
|