Ett vanligt radioår under 30-talet, exempelvis 1934, sändes 51
spelmansprogram eller program med spelmansinslag i riksradion. Det gör bra
precis ett program i veckan. Att jag skriver program med spelmansinslag
beror på att många rubriker utlovar "Hälsingehistorier och allmogelåtar",
"Folksagor och låtar från Västergötland" etc. Kopplingen till landsmål och
bygdehistorier är stark. I en annan rubrik kan det heta: "Låtar från Jämtland och Härjedalen spelade av Sörmlandskvartetten." Arrangerad folkmusik från olika landskap för mindre ensembler är vanliga inslag. Sättningar med 3 fioler, 2 fioler och altfiol förekommer, men också med fiol och klarinett och fiol och nyckelharpa. Kapellen har namn som Bohustrion, Esbjörnssons kvartett och Malmö spelmanspojkar, men redan nu är benämningen spelmanslag etablerad, t.ex. Skånska spelmanslaget och Olof Tillmans spelmanslag. Detta till trots är - som det heter - allmogelåtar, allmogemusik eller helt enkelt gamla låtar för 2 fioler mest gångbart i radiosammanhang. Ofta är det Theodor Olsson och Ivan Eriksson eller Johnny Schönning och Nils Alderling som står för fiolerna och det är en god portion hälsingelåtar lyssnarna serveras. (not 25) Allt sedan estradspelmän som Öst och Hall på 1910-talet lanserat hälsingemusiken hade den kommit att bli nästan en genre för sig i Spelmanssverige. För sina virtuosa och konstmusikaliska ingredienser har den rönt en omåttlig popularitet som stått sig, nära nog som en synonym för spelmansmusik över huvud taget, under decennier av svenska spelmansstämmor. Den sprids i etern, men också i de nottryck som från slutet av 20-talet börjar locka spelmän och musikamatörer till inköp. Nordiska Musikförlaget, Br. Olssons musikaffär i Bollnäs, Erikssons bokhandel i Ljusdal, C. V. L. Anderssons musikförlag ger ut häften med Berömda spelmanslåtar från alla landskap, 20 allmogelåtar, Från bygd och vall m.fl. Ofta är det fråga om komponerade låtar i hälsingestil. "Fiolspelmän! Nyutkommet, 'Från sägenomspunnen hälsingebygd' 28 allmogelåtar arrangerade för 2 fioler. Pris 3:50 En sensation på allmogemusikens område." (not 26) Ett flertal kompositionstävlingar dessa år befordrar också notutgivningen; Till Laforsens ära 1929, till filmen Norrlänningar 1930 och i Karsjö, Hälsingland, på sommaren samma år. I uppropet till den första - och kanske även den största musikaliskt sett - till Laforsen, säger initiativtagaren Ernst Granhammar: "Jag skulle önska att denna tonskapelse kunde byggas på treklangen i ess eller b-dur eller båda delarna. Den skall vara i verkligt folkmusikmotiv utan anstrykning av knegiga s.k. 'bondvalser' av danskapellmästare eller hipp-hoppsprall för turistsalongen. En härlig låt, helst vals men även gärna sextondelspolska i helsingemanér." (not 27) Vinnare bland ett 20-tal deltagare blev Jon Erik Hall i Hassela.
Sven Kjellström, som hade den utslagsgivande rösten, uttalade sig om låten: "Denna Halls polska är utan tvivel bäst i hela samlingen låtar till Laforsens ära. Växlingarna och bastonen i den rörliga melodiföringen ge en viss förnimmelse av vattnets kaskader. Anmärkningsvärt är det musikaliska innehållet har förlänat de i en helsingepolska ofrånkomliga arpeggierna (rullstråken), i vanliga fall virtuost fyllnadsgods, men här melodiskt innehållsrika och modulerande. Egendomligt är att iakttaga stegringen i varje repris där början är tämligen traditionell, men fortsättningen intressant och originell. Polskan är ett utmärkt tillskott till helsingemusikens rika melodiskatt." (not 28) Strax efter utkommer de fyra vinnande låtarna på Bröderna Olssons musikaffär i Bollnäs. Det är inte långt ifrån att det börjar lukta geschäft om spelmansmusiken. En "spelman i Upland" skriver, apropå forskare som far runt i bygden och "letar låtar", att "det kan bevisas att en del låtletare ha utgivit kompositioner och melodier som sina egna, fast andra ännu levande spelmän kan gå edgång på, att det är deras. Inte får väl utgivningsrätten behandlas så lättvindigt fast vi äro enkla bondspelmän." Signaturen "En gammal spelman i Jämtland" skriver: |