Från första stund infördes i landsortspressen upprop till landets
spelmän att sätta sig i förbindelse med skolan. Detta tycks ha hörsammats
för redan 1925 kan det nybildade Södermanlands spelmansförbund antaga en
paragraf i stadgarna, som lyder:
"att efter måttet av krafter och
resurser möjliggöra musikstudier för yngre spelmän vid den folkliga
musikskolan i Arvika eller vid högre läroanstalt".
(not 19)
En f.d. elev skriver i Hembygden:
"Det är icke
folkmusik EFTER BOKSTAVEN man får lära i musikskolan, en felaktig
uppfattning som kommit till synes t.o.m. i pressen, utan musikteori och
teknisk färdighet."
(not 20)
En annan kursanstalt som präglat, om inte direkt folkmusiken så
åtminstone ungdomsringens arbete, är Nääs i Västergötland. Skolan
grundades 1872 som en slöjdskola för gossar av de båda judiska
släktingarna Aug. Abrahamsson och Otto Salmon, och lekar och folkdanser
kom tidigt på schemat. När Inez Mallander i början av 20-talet, i nära
kontakt med ungdomsringen, påbörjade sitt arbete med svensk folkvisedans,
tog hon över ett initiativ från sin norska föregångare, Hulda Garborg.
Verksamheten på skolan resulterade i samlingen Sånglekar från Nääs.
Här på Nääs hålls den nationella andan högt. Fanborg och kransnedläggelse
på grundarnas gravar avslutar varje kurs.
(not 21)
En av anledningarna till att vi tillmätt ungdomsringens första år så stor
betydelse är att förbundet, förutom det egna intresset för folkmusiken,
också kom att medverka till spelmännens egen organisering. Landets första
spelmansförbund var det tidigare omnämnda Södermanlands spelmansförbund
som bildades på ringens Midsommarting i Malmköping 1925. Initiativtagare
var Ernst Granhammar, sörmlänning och, som vi vet, redaktör för Hembygden.
Ändå var initiativet inte helt färskt. Tre somrar tidigare hade Jon Erik
Öst samlat spelmännen på samma plats i liknande avsikter.
(not 22) En interimstyrelse valdes, men sammanträdde
aldrig.
Bild 7. Snart landets första
förbund - sörmlänningar på spelmansstämma midsommarhelgen 1922, Malma hed.
Foto: Södermanlands spelmansförbunds arkiv.
Bildandet av spelmansförbund, som nu efter Sörmlands föredöme tar fart,
skedde alltså inte i konkurrens med Svenska ungdomsringen. Tvärtom talade
man för landskapsvisa sammanslutningar av spelmän, i sin tur anslutna till
ringens spelmanssektion.
Förbunden kommer nu slag i slag; Östergötland (1927), Närke, Hälsingland
och Värmland (1928), Halland och Medelpad (1931), Gotland (1933) och Skåne
(1936).
1930 resp. 1931 bildades spelmansförbund i Norrbotten och Västergötland,
rnen dessa måtte ha avsomnat redan i sin linda, då de numera som
officiella födelseår har satt 1965 resp. 1948.
1920-talet i sin helhet var en synnerligen aktiv period för
spelmansrörelsen, som under detta decennium fick sin egentliga
organisering. En period av institutionalisering således, men också av ökat
intresse utåt efter världskrigets naturliga nedgång. En spelmansstämma i
Julita, Sörmland, kunde 1928 samla 10 000 besökare!
(not 23)
Mot slutet av 20-talet blir spelmansmusik allt vanligare i radio.
Konstellationer som far och son Härdelin, Delsbo, far och son Bixo,
Mörsil, en solist som Arvid Övergren, Brunflo, låter sig höras redan 1927.
Andra radiospelmän är Hjort Anders och Johan Olsson, Anton Högerberg och
Theodor Olsson, skansenspelmännen Jansson och Myrman; sörmlänningarna
Axelsson och Hultström.
Till de mindre rutinerade spelmännen riktar Ernst Granhammar i flera
nummer av Hembygden uppmaningar att spela rent och mjukt, att inte låta
sekundstämman överrösta första stämman, att inte ge sig på för svåra saker
och att inte hålla långa utläggningar mellan låtarna utan endast
presentera låt, kompositör och tonart. "God folkmusik i radio är en
njutning och fröjd, men dåligt framförd folkmusik vidrig att höra."
(not 24) |