FOLKMUSIKBOKEN  - Ville Roempke: Om spelmansrörelsen

Inledning

 

Spelmansrörelsen är ett samlande begrepp för organiserade spelmän och den nya folkmusikvågen. Vilken funktion har denna rörelse haft i svenskt kulturliv under 1900-talet?
I Sverige finns i dag spelmän organiserade i spelmanslag, spelmansförbund och/eller Svenska ungdomsringen för bygdekultur. Därutöver finns spelmän utanför organisationerna. Bland de senare finns såväl äldre - som fortsatt att spela sin ungdoms låtar och gammaldansmusik - som yngre, som av olika skäl valt att inte ansluta sig.
Själva den organiserade spelmansrörelsen har inte stort mer än 50 år på nacken. Men de idéer och ideal som kom till uttryck i organisationernas målsättning och arbete får vi söka betydligt längre tillbaka i tiden. Det är när dessa ideal kommer ut till allmänheten och till spelmännen vid spelmanstävlingarna i början av seklet som spelmansrörelsen sätter fart.
Som dans- och ceremonimusik hade spelmansmusiken haft sina främsta funktioner. Men vid slutet av 1800-talet blev dess positioner väsentligt förändrade. Man brukar skylla detta på endera väckelserörelsen, dragspelet eller helt enkelt den nya tidens förflackning med dess utländska inflytelser.
Naturligtvis bär inte någon av dessa storheter ensam skulden för spelmansmusikens utarmning. Den var en naturlig utveckling - en följd av ökad industrialisering och urbanisering som intet romantiserande kring den gamla, goda tiden förmådde stoppa.
Därmed inte sagt att spelmansmusiken vid tiden för sekelskiftet helt spelat ut sin roll som dansmusik.
Visserligen hade de traditionella instrumenten nu fått stöd av durspel, cittra och kanske gitarr. Visserligen hade repertoaren förändrats, men utdöd var den absolut inte.
Det var inte alla spelmän som drogs med av den unga spelmansrörelsen, men för dem som så gjorde kom steget att bli början till en revolution. För musiken måste detta betecknas som ett traditionsbrott men också som en väsentlig funktionsförändring som i sin tur påverkat hela 1900-talets uppfattning av det som fått benämningen svensk folkmusik.
Hur det nya musikidealet kom att te sig skall vi snart återkomma till men först nu en snabb djupdykning i 1800-talets akademiska miljöer på jakt efter spelmansrörelsens källflöden.

Inledning

 
Ville Roempke: Om spelmansrörelsen
Överblick, Folkmusikboken

Svenskt visarkivs webbplats