Ett annat svårbemästrat problem i samband med detta material är att
inga uppteckningar är gjorda med musiken i dess rätta
funktionssammanhang. Vad som överförs till papperet är bara några
brottstycken av vallningens långa och växlingsrika musikskeende.
Svårigheterna att finna lämpliga noteringsformer för
folkmusiknedteckningar behandlas i ett särskilt kapitel. Här
skall bara nämnas att fäbodmusiken - vid sidan av samernas
jojkar -
tillhör de allra mest svårtranskriberade musikformer vi har i vårt
land. Dess fria rytmik, säregna tonförråd och finciselerade
ornamentik är omöjliga att ingående och rättvisande återge i
konventionell notering. Vad notskriften kan ge är en schematisk bild av
musikens skelett, vilket i och för sig kan vara fullt tillräckligt och
adekvat i många sammanhang men som innebär besvärliga problem vid
analyser av denna musik.
Bild
9. Djuren föses i fäbodgatan. Axi fäbodar, Mora, Dalarna. Helt nya möjligheter har öppnats med de olika inspelnings- och ljudåtergivningsteknikerna. För fäbodmusikens del framkom dessa hjälpmedel "i sista stund", men lyckligtvis med tillräcklig marginal för att ett stort antal inspelningar ändå har kunnat göras. Denna verksamhet initierades av Matts Arnberg, som med början omkring 1950 för Sveriges Radio spelat in ett stort material av fäbodmusik i levande tradition. Inspelningsarbetet har sedan förts vidare i växande omfattning främst av Märta Ramsten vid Svenskt visarkiv. Den egentliga forskningen kring fäbodmusiken kom igång sent. Hornlåtar
och lockrop berörs av Tobias Norlind i flera av hans arbeten
(bl.a. i Bilder ur Svenska musikens historia, 1947), men
vallmusiken är ändå bara en liten pusselbit i de vida svep han gör
över den svenska musikhistorien. Och här liksom inom så många andra
forskningsområden hade han att utgå ifrån tabula rasa. Det är häpnadsväckande
att han mot den bakgrunden ändå förmått lägga så många bitar på
plats i sina översikter. Vallmusiken tycks ha intresserat honom främst
ur historisk synpunkt, som representant för den "uräldsta
musiken". Samma djupa perspektiv bakåt har också Carl-Allan
Moberg, vars artiklar Om vallåtar (STM 1955) och Om vallåtar
II (STM 1959) är de enda större specialstudier som gjorts inom
detta område. Den första av dessa har underrubriken En studie i de
svenska fäbodarnas musikaliska organisation, medan den andra behandlar
musikaliska strukturproblem. Det är alltså en både allsidig och inträngande
undersökning. Liksom Norlind gör han djärva kopplingar till
fornnordisk galdersång men även till den schweiziska herdemusiken och
dess kuhreigen-form. Som källmaterial använder han dels ett
stort antal äldre uppteckningar, dels transkriptioner av några
inspelningar ifrån 1954. Sedan dess har ett rikt material av
ytterligare inspelningar tillkommit. Med utgångspunkt ifrån detta primärmaterial
och med hjälp av nya registrerings- och analysmetoder kan fäbodmusiken
nu undersökas även ur andra aspekter. Så har skett i min uppsats Svenska
locklåtar i nutidstradition, vars huvudresultat har beaktats i
denna framställning. Vi tycks paradoxalt nog nu när locksången
tystnar ha bättre möjligheter att utforska den än 1800-talets
upptecknare hade, trots att fäbodmarkerna då genljöd av
vallflickornas rop. |