Fäbodmusiken och forskningen
Det skulle dröja länge innan de olika formerna av arbetsmusik vann
erkännande bland 1800-talets folklorister. Deras intressen gällde främst
ballader och andra "svenska folkvisor från forntiden" och då
i första hand vistexter na. Arbetsmusiken utgjorde ett magert underlag
för göticismens storvulna historiebetraktelser. Fäbodarnas speciella
arbetssång förblev länge i det närmaste okänd. Dels var den rent
geografiskt svåråtkomlig, dels måste den ha tett sig som ett ytterst
svårhanterligt material för de upptecknare som ändock kom i kontakt
med den. Det var karakteristiskt nog vallvisor och hornlåtar som först
utgavs i tryck. De står ju betydligt närmare annan vissång och
spelmansmusik är den säregna locksången med dess speciella sångteknik
och ovanliga musikaliska form.
Den
som först fäste uppmärksamheten vid fäbodarnas musik var Richard
Dybeck, som dels i sin tidskrift Runa (fr.o.m. 1842), dels i
samlingen Svenska vallvisor och hornlåtar med norska
artförändringar (1846) publicerade ett omfattande material. Hornlåtar
och vallvisor utgjorde också ett viktigt inslag i de offentliga
"aftonunderhållningar med nordisk folkmusik" som Dybeck
anordnade i Stockholm under många år på 1840- och 50-talen. Han valde
för dessa konserter gärna vallvisor i dialogform, vilka framfördes
som "vexelsånger med orchester" eller till ackompanjemang av
valthorn och piano. Mellan visorna utfördes "medelst valdthorn så
kallade hornlåtar". Merparten av denna musik var nedtecknad av
Dybeck och hans medhjälpare och harmoniserades för konsertframförandena
av bl.a. tonsättaren J. E. Gille. För Dybeck framstod fäbodmusiken -
med en rousseauanskt färgad kulturuppfattning - som "dessa enda
verkliga Natursånger, som än lefva för sig - midt i ett hemskt
virrvarr af förbildning [!]".
(not 56)
Dessa populära dybeckska aftonunderhållningar bidrog verkningsfullt
till att sprida kännedom om svensk folkmusik bland städernas
konsertpublik och gjorde den till något av en modefluga. Dybeck kunde
med tillfredsställelse konstatera att
"äfven hufvudstadens invånare äga hjerta för
dessa gamla toner från våra skogar, berg och dalar, hvilka toner
likväl, 'så långt som himlen är från jord', skilja sig från dagens
beprisade konstmusik".
(not 57) (Se även kap. "Om
folkmusikens källor".)
Men ännu var tiden långt ifrån mogen för att folkmusiken skulle
kunna presenteras i obearbetat skick eller framföras av traditionsbärarna
själva. Det sker först med folkmusikframträdandena på Skansen och
med de första spelmanstävlingarna i början av vårt sekel.
Med
national- och provinsromantiken kom intresset även för fäbodmusiken
att öka kring sekelskiftet 1900 och insamlingsarbetet fortsatte i ökad
omfattning. Ett betydelsefullt arbete i detta sammanhang är Karl
Erik Forsslunds flerbandiga verk Med Dalälven från källorna
till havet (1918-1939). Han publicerar där många horn- och locklåtar
och ger utförliga upplysningar om fäbodmiljön och musikens bakgrund.
Det finns också några mindre samlingar med lokal anknytning. Men i
allmänhet ges fäbodmusiken litet utrymme även i de folkmusiksamlingar
som utgivits under 1900-talet. Detta gäller också Svenska låtar,
där en hel del hornlåtar presenteras, men där den vokala fäbodmusiken
är magert företrädd. Över huvud taget är direkta uppteckningar av
vokala locklåtar sällsynta. De allra flesta är gjorda efter
instrumentala versioner - de är återgivna som hornlåtar eller är införlivade
i fiolspelmännens repertoar. Det innebär att det vokala idiomet gått
förlorat. Musiken bär i stället prägel av respektive instrument och
dess spelstil. |