"Om dom började på en vall att locka på korna,
kunde man vara nästan säker på, att dom andra svarade. Om man då var
uppe på höjderna, hade man fäbodar runt om och då hörde man
fäbodjäntorna på alla vallar. Det var bjällerklang och råmande över
hela skogen" (Stångviken, Jämtland). (not 1)
Fäbodarnas speciella klanger måste under långliga tider ha utgjort
ett säreget inslag i det svenska ljudlandskapet. "Man kunde köuka
och svara varann mellan vallarna eller köuka från fjället, så att det
hördes ända ner till byn" (Tännäs, Härjedalen). (not
2) Under fäboddriftens blomstringstid på 1800-talet var
skogsmarkerna milsvitt kring bygderna väl intäckta av betesområden. Då
fanns det överallt "kräk i skogan med bjällran på".
"Där hörs skällklang och lockrop, och kor råma,
man råkar dem vid en myr, där går valljäntan i storstövlar, med
slidkniven och matpåsen och släjtsekoppin vid bältet ..." (not
3)
Fäbodmusiken är den äldsta, traditionsrikaste och mest utvecklade
form av arbetsmusik som förekommit i Norden. Dess säregna utformning är
direkt sprungen ur dess funktion. Den hör intimt samman med vissa
arbetsmoment och är formad för att fungera så effektivt som möjligt i
dessa sammanhang.
Den är därtill ett av de intressantaste exempel vi känner på kommunikationen
mellan människa och djur. Under hela den långa tidsrymd, som djuren
stått i någon som helst relation till människan - som jaktbyte,
dragare, riddjur, mjölkproducent, vaktare, sällskapsdjur - har olika
kommunikationsformer utbildats. Människan har använt sin röst och andra
ljudredskap både till att skrämma bort rovdjur och till att locka till
sig jaktbyte. I relationen mellan människa och husdjur finns väl
utvecklade signalsystem: lystringssignaler, lockrop, befallande, eggande
eller förbjudande tillrop men också mjuka, smeksamma ljud av
tillgivenhet och vänskap.
Många av dessa nyanser och funktioner finns med i fäbodmusiken. Genom
än parlandoartad (talsång), än melodiös, rikt ornamenterad locksång
hade kvinnorna en ständig kontakt med sina djur under den dagslånga
vallningen. Med hjälp av lurar och horn eller genom starka lockrop i
extremt högt läge kunde man nå djuren och locka hem dem till
fäbodvallen även om de befann sig flera kilometer bort. Men instrumenten
kunde också ha en rakt motsatt funktion. Genom tjut och skrän i lurar
och grova horn kunde de endast med kniv beväpnade vallkullorna skrämma
bort hotande björn och varg.
Vid
sidan av dessa olika former av kommunikation människa-djur fyllde
fäbodmusiken även många funktioner i samspelet människa - människa.
Klart utformade signalsystem fanns för kommunikationen mellan fäbodvall
och bygd eller olika vallar emellan. Med sång och instrument kunde också
ensamma vallkullor nå kontakt med varandra under långa dagar i skogen
eller i nödsituationer sända särskilda "SOS-signaler" med
bön om hjälp.
|