Psalmodikon
Inom kyrkan hade man länge sökt komma till rätta med
församlingssångens förfall, bl.a. genom koralpsalmboken 1697 som blev
den första tryckta melodisamlingen för menighetssång i Sverige. Man
ville normalisera psalmsången och utrota de provinsiella
koralvarianterna med deras rika individuella utkrusning, som ofta avvek
starkt från den givna melodien. "Orgwärk finnes icke ofvan
Leksand, ehuru mycket Kyrkorna äro påkostade, twifwelsutan efter
Dal-karlen anser dem för mindre nödiga, och tycker sig sjelf kunna
styra sången", skriver Hülphers 1757 i sin Dagbok öfwer en Resa
igenom ... Dalarne. Allteftersom orglarna blev mer allmänna i
landsortskyrkorna började det äldre sångsättet dock försvinna från
gudstjänsterna. I hög grad bidrog också införandet av den wallinska
psalmboken 1819, kompletterad av Haeffners koralbok 1820-21, som
presenterar melodierna i fyrstämmig sats med jämnt förlöpande
tidsvärden.
Trots
reformförsöken återstod emellertid mycket att göra, åt
"bristen af inre och yttre wärdighet, den okunnighet och det
oskick, som i denna del af gudstjensten egentligen warit alltid
rådande", fann Johannes Dillner, kyrkoherde i Östra Ryd och
senare i Östervåla. Ett lättillgängligt hjälpmedel såg han i det
enkla stråkinstrumentet psalmodikon, som tillsammans med
melodisamlingar i sifferskrift redan var i bruk i Danmark och Norge men
aldrig fick någon större spridning där. (not
38) Det består av en långsmal trälåda med en enda
sträng. Tonavstånden är markerade genom avbalkningar i en trälist
på locket eller genom metallband samt försedda med siffror och tecken,
motsvarande den kromatiska skalans toner. I en liten bok, utkommen 1830,
återger Dillner psalmmelodierna i sifferskrift och förklarar det enkla
spelsättet. (not
39) För varje siffra i boken trycker man ned strängen
vid motsvarande siffra på instrumentet och stryker med stråken, och
så får man undan för undan fram psalmmelodiens toner (se ex.
4).
Ex.
4. Koral i sifferskrift. Skalans toner betecknas med siffrorna 1
(grundton) till 8 (oktav). Ett streck över en siffra visar att
motsvarande ton skall spelas i underoktaven. x står för
korsförtecken. G:et under koralnumret anger tonarten G-dur. +2 +3 +6 +7
markerar stor sekund, ters, sext och septima. (Ur J. Dillner, Melodierna
till Swenska Kyrkans Psalmer, Noterade med ziffror, för Skolor och
Menigheten. Sthlm 1830.) |