Nyckelharpa
På Bygden
höres roop, och skrijk af Frögd
Af glädie höres drön och don alt vp i högd:
Säckpipor / Trummor / Harpor / Lurar / Nyckelgijgor,
Alt bland hwart annat; Kärngar / Drängiar / Bönder / Pijgor
Detta är Stiernhielms beskrivning av den folkliga delen av
hyllningen till drottning Christina på hennes 'frögdefulle födelsedag
som infaller och sjuttonde gången lyckeligen uppfylles then 8 December
1643'. I denna rustika instrumentala hyllningskör deltar även
nyckelgigan eller nyckelharpan, som var dess vanliga namn efter 1700.
Enligt Olof Rudbeck var instrumentet ett av de i 'forntiden' förekommande
instrumenten: 'Att våra fäder större delen kunde spela på harpor
(Soteharpor / Långharpor och Nyckelgigor) och detta Baldur till ära uti
hans Saal det är allom kunnigt af wisor och sägner', står det i Atland
1679- 1702. Även om Rudbecks tidsbestämning är mer än diskutabel visar
den dock att instrumentet redan på 1600-talet ansågs vara av hög
ålder. Nyckelharpan finns belagd i medeltida kyrkmålningar, framför
allt från Uppland men även från några andra landskap. Den kan tidigare
ha haft en annan funktion än säckpipan, då den på samtliga bilder
spelas av änglar i motsats till säckpipan, vilken såsom förut nämnts
trakterades av lekare och djur. När vi under 1600-talet börjar finna den
omnämnd i domstolsprotokoll, brev och andra handlingar är den emellertid
ett instrument spelat av allmogen. (not
29)

Bild
13. Elis Chiewitz (1784-1839): "Midsommarafton". Foto:
Nationalmuseum.
Ofta används nyckelharpan som typexempel på något rått, primitivt och
obildat i de högre ståndens prosaskrifter. Tack vare att den omnämnts i
sådana sammanhang har vi ett aktningsvärt antal belägg för
instrumentet i tidigare källor. Under 1700-talet var den ett populärt
allmogeinstrument och skymtar då och då fram i tidens målningar och
vitterhetsarbeten:
Uppå gåln
från löfsal'n folket hurrar,
Ingen glöms af Matmor vid kalas;
Ölet strömmar, nyckelharpan surrar
Pålskan går vid oafbruten bas
heter det i Anna Maria Lenngrens Den glada festen. Nyckelharpan
finns under
1700- talet belagd från olika orter i landet. Under 1800-talet blir
beläggen nästan helt koncentrerade till Uppland och angränsande
landskap. Den förekommer då och då som en detalj i Bellmans
interiörbilder av samtidens stockholmskrogar:
Fader
Bergström, re'n månen glimmar
Nyckelharpan i rummet stimmar
och Mor Maja vid skänken primmar
Med sin sneda trut.
(Fredmans epistel nr 63.)
Nyckelharpan har inte haft samma utseende under tidernas lopp. Dess
korpusform har genomgått olika förändringar, och den mellanbygel som
även karakteriserar violininstrumenten fick den sannolikt i en
utvecklingsfas under 1700-talet. Även resonanssträngarna tillkom
förmodligen i detta skede under inflytande av konstmusikens stilideal.
Ett par av 1700-talets stråkinstrumenttyper försågs med
resonanssträngar som gav en särskild lyster åt klangen (bl.a. viola
d'amore).
Än i
dag kan man få höra äldre spelmän som spelar med "oavbruten
bas" dvs. som ständigt stryker på bordunsträngarna. Men flertalet
spelmän har övergivit denna ålderdomliga teknik och berör
bordunsträngarna bara då de klangligt överensstämmer med en ton i
melodin. Man utnyttjar också andra spelsträngen i vissa sammanhang för
att få passande samklanger. |