NyckelharpaDetta är Stiernhielms beskrivning av den folkliga delen av hyllningen till drottning Christina på hennes 'frögdefulle födelsedag som infaller och sjuttonde gången lyckeligen uppfylles then 8 December 1643'. I denna rustika instrumentala hyllningskör deltar även nyckelgigan eller nyckelharpan, som var dess vanliga namn efter 1700. Enligt Olof Rudbeck var instrumentet ett av de i 'forntiden' förekommande instrumenten: 'Att våra fäder större delen kunde spela på harpor (Soteharpor / Långharpor och Nyckelgigor) och detta Baldur till ära uti hans Saal det är allom kunnigt af wisor och sägner', står det i Atland 1679- 1702. Även om Rudbecks tidsbestämning är mer än diskutabel visar den dock att instrumentet redan på 1600-talet ansågs vara av hög ålder. Nyckelharpan finns belagd i medeltida kyrkmålningar, framför allt från Uppland men även från några andra landskap. Den kan tidigare ha haft en annan funktion än säckpipan, då den på samtliga bilder spelas av änglar i motsats till säckpipan, vilken såsom förut nämnts trakterades av lekare och djur. När vi under 1600-talet börjar finna den omnämnd i domstolsprotokoll, brev och andra handlingar är den emellertid ett instrument spelat av allmogen. (not 29)
heter det i Anna Maria Lenngrens Den glada festen. Nyckelharpan finns under 1700- talet belagd från olika orter i landet. Under 1800-talet blir beläggen nästan helt koncentrerade till Uppland och angränsande landskap. Den förekommer då och då som en detalj i Bellmans interiörbilder av samtidens stockholmskrogar: Nyckelharpan har inte haft samma utseende under tidernas lopp. Dess korpusform har genomgått olika förändringar, och den mellanbygel som även karakteriserar violininstrumenten fick den sannolikt i en utvecklingsfas under 1700-talet. Även resonanssträngarna tillkom förmodligen i detta skede under inflytande av konstmusikens stilideal. Ett par av 1700-talets stråkinstrumenttyper försågs med resonanssträngar som gav en särskild lyster åt klangen (bl.a. viola d'amore). ![]() |